دوازده دلیل برای افزایش قیمت آپارتمان

قیمت آپارتمان در ایران همچنان در حال افزایش است. قیمت آپارتمان به سرعت در حال افزایش است. افزایش قیمت آپارتمان پایانی ندارد. این تنها گوشه ای از عناوین روزنامه های کنونی در مورد بازار مسکن میباشد که توسط املاک فانوس بررسی شده است. با این حال، دلایل چنین افزایش پویایی قیمت که باعث ایجاد تردید و نگرانی در بین متخصصان و همچنین در بین عموم مردم می شود چیست؟

 دوازده دلیل برای افزایش قیمت آپارتمان

1)   تقاضای بالاتر از عرضه

 قیمت آپارتمان های نوساز، به ویژه در دو سال گذشته، تحت تأثیر تعدادی از عوامل بسیار متنوع قرار گرفته است. اولین دلیل قیمت های فعلی ساختمان های نوساز، افزایش تقاضا برای آپارتمان و در عین حال کاهش عرضه آپارتمان های نوساز است. بی اهمیت به نظر می رسد، اما نه تقاضای بالاتر و نه عرضه کمتر تصادفی رخ نداده است. هر دوی آنها نتیجه تأثیرات دیگری هستند. پس تقاضای بالاتر از عرضه اولین دلیل از دوازده دلیل است که چرا ما قیمت آپارتمان در ایران بالا داریم.

  • رونق اقتصادی

  طی سه سال گذشته، ما در یک دوره بسیار پررونق زندگی می کنیم، در کشور ما بیکاری وجود ندارد، درآمد در سراسر کشور در حال رشد است و برخی از مناطق مانند تهران از ثروتمندترین مناطق در کشور هستند. بسیاری از مردم از خرج کردن نمی ترسند و در عین حال می خواهند در املاک و مستغلات سرمایه گذاری یا پس انداز کنند.

  • تناوب سریع افراط ‌ها

 دوره رونق بین سال‌های 2006 و 2009 به سرعت با دوره بی‌اعتمادی مردم در آینده بین سال‌های 2010 و 2013 جایگزین شد و این به سرعت با دوره رونق از سال 2015 به بعد جایگزین شد. در چرخه های کوتاه، این باعث ایجاد یک راه حل افراطی برای نیاز به مسکن می شود.

4)     نرخ‌های بهره پایین

 از سال 2010، نرخ‌های بهره شروع به کاهش کردند تا اینکه در نیمه دوم سال 2016 به پایین‌ترین حد خود رسیدند. بیش از 5 سال است که سطح پایین خود را که عمدتاً بین 2 تا 3 درصد است، حفظ کرده‌اند. . زمانی که سه سال پیش مردم از خرید املاک و مستغلات بترسند، تقاضای بالاتر به دوره ای رسید که از لحاظ تاریخی کمترین نرخ را داشت. علاوه بر افرادی که به دلیل ترس از آینده خرید را به تعویق انداختند و نیاز به خرید ملک مسکونی داشتند، گروه بزرگ دیگری نیز وجود دارند که نیازی به خرید ملک نداشتند اما قصد سرمایه گذاری داشتند. از آنجایی که وام مسکن بسیار ارزان بود، سرمایه گذاران از انتخاب این گزینه تامین مالی نمی ترسیدند. بنابراین، تقاضا به سرعت افزایش یافت و از آنجایی که مازاد زیادی از آپارتمان برای فروش در بازار وجود نداشت، آپارتمان ها به تدریج فروخته شدند.

  • جمعیت شناسی

 بازار فعلی مسکن اساساً تحت تأثیر دو موج جمعیتی است – یک رشد کودک پس از جنگ، با 2 میلیون کودک و فرزند این نسل، 1.75 میلیون از فرزندان به اصطلاح هوساک. در گروه اول امید به زندگی به طور قابل توجهی افزایش یافت و در گروه دیگر سن شروع یا تشکیل خانواده افزایش یافت. این امر به طور چشمگیری تعداد آپارتمان های اشغال شده توسط خانوارهای یک یا دو نفره را افزایش داده و نیاز به آپارتمان های بیشتر را تحت فشار قرار می دهد.

  • تغییر در رفتار مردم

برای مدت طولانی، مردم از کشور به شهرها نقل مکان کرده اند و شهرها به اندازه کافی به این فشار پاسخ نمی دهند. 100 سال پیش، نواحی صنعتی نوظهور نیز به ساختمان‌های مسکونی برای کارگران خود نیاز داشتند، اما امروز هیچ‌کس با چنین چیزهایی سروکار ندارد.

نکات مهم هنگام خرید و فروش مسکن

بسیاری از ما در یک خانواده تک نفره زندگی می کنیم. و فقط در مورد افراد مسن نیست که بعد از فوت همسر می تواند برای آنها یک حالت طبیعی باشد. دوران مجردی را گذراندیم، زمان تشکیل خانواده را به تعویق می اندازیم.

7)      تغییرات در بازار ناشی از دولت

  به دلیل مداخلات اداری و ناهماهنگ خود در 15 سال گذشته، دولت بارها نیاز مردم را برای واکنش به چنین تغییرات برنامه ریزی شده برانگیخته است. در سال 2007، افزایش مالیات بر ارزش افزوده برای املاک مسکن، تقاضا را به شدت بالا برد و قیمت آپارتمان ها تا 20 درصد در سال افزایش یافت. وضعیت مشابهی در سال 2016 رخ داد، زمانی که سه تغییر عمده قوانین به طور همزمان در کنار هم قرار گرفتند و کل بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دادند. این تغییر در مالیات بر تملک اموال غیرمنقول بود (خریدار شروع به پرداخت آن کرد)، قانون جدید اعتبار مصرف کننده که برای اولین بار در 20 سال گذشته عملکرد بازار وام مسکن را کاملاً تغییر داد و در عین حال شرایط را سخت تر کرد.

  • پوپولیسم سیاسی

 انتخابات شهرداری در سال 2014 باعث شد که بخشی از نمایندگی سیاسی با یک نمایندگی سیاسی صرفاً ضد توسعه جایگزین شود، به ویژه در پراگ و بخشی در برنو. پس از سال 2014، ساخت و ساز متوقف شد و تمام مراحل تصویب به طور قابل توجهی طولانی شد. در این زمان در سال‌های 2015 و 2016 بود که آپارتمان‌های موجود در بازار آپارتمان‌های قدیمی‌تر به سرعت فروخته شدند و ساخت خانه‌های جدید در جایی که بیشتر مورد نیاز یا تقاضا بود متوقف شد. امروزه، سیاستمداران به عقب خم می شوند تا اطمینان حاصل کنند که «مسکن مقرون به صرفه برای جوانان فراهم خواهند کرد». با این حال، هیچ کس تاکنون هیچ گونه اقدام سیستمی را پیشنهاد نکرده است.

  • افزایش مالیات

از سال 2007، افزایش تدریجی و غیر سیستمی در مالیات‌های مختلف (به ویژه مالیات بر ارزش افزوده) بر روی خانه‌های جدید یا قوانین محاسبه مساحت خانه‌های جدید وجود داشته است – که منجر به پرداخت مالیات‌های بالاتری می‌شود که از محل جدید به دولت پرداخت می‌شود. اپارتمان”. مالیات یک مسکن در 11 سال گذشته بسته به متراژ و نوع مسکن از 4 به 6 برابر افزایش یافته است. به صراحت می‌توان گفت که بیشترین سود را از ساخت آپارتمان‌های نوساز، با در نظر گرفتن تمام عناصری که در ساخت و ساز گنجانده شده، دولت از طریق مالیات است. در حال حاضر وضعیت بسیار عجیبی است زیرا در جمهوری چک ما بدترین دسترسی به مسکن را در اروپا داریم.

10)  فرآیندهای تصویب

 طی 10 سال گذشته، دوره تصویب برای ساخت خانه های جدید از دو یا سه سال عادی به 8-10 سال امروز افزایش یافته است. مهلت های اداری رعایت نمی شود و همه اینها باعث افزایش تعداد آپارتمان های نوساز در بازار می شود.

در سال‌های اخیر، بحث‌های فزاینده‌ای در مورد نیاز به تدوین مجدد قانون ساختمان‌های عمومی در جمهوری چک، و نه تنها در میان عموم افراد حرفه‌ای، وجود داشته است. در پاییز سال گذشته، وزارت توسعه منطقه ای تئوری های اساسی را منتشر کرد که مقررات جدید ساختمانی در آینده باید بر اساس آنها باشد و اکنون در حال بحث است.

  1. مقررات فنی برای ساخت آپارتمان های جدید

  در مورد خانه های جدید نمی توان تأثیر استانداردها و مقررات روزافزون را فراموش کرد. در واقع، ساخت آپارتمان های با استاندارد پایین که می تواند ارزان یا ارزان تر باشد غیرممکن است. زیرا از نظر فنی، خانه ها باید از نظر فنی بسیار راحت ساخته شوند.

نوسانات غیر قابل کنترل املاک و مستغلات
  1. فقدان مسکن اجاره ای

 عرضه آپارتمان های اجاره ای در جمهوری چک محدود است، حتی دولت آنها را تامین نمی کند، و چیزی مشابه آنچه در اروپای غربی رایج است، جایی که سبد آپارتمان های اجاره ای متعلق به صندوق های بازنشستگی است، وجود ندارد. ، شرکت های بیمه یا صندوق های تامینی. در حال حاضر چنین چیزی در ایران کار نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *