ارزیابی بازار مسکن و شرایط خرید آپارتمان در تهران تا 2 میلیارد

1.    اهمیت مسکن

مسکن بزرگترین جزء ثروت اکثر خانوارها است. بنابراین تأثیر زیادی بر اقتصاد دارد. بریتانیا یکی از بالاترین نرخ های مالکیت ملک را در بریتانیا دارد. در سال 2006، تقریباً 77٪ در مقایسه با 50٪ در فرانسه بود. با این حال، در سال های اخیر، درصد خریدارانی که برای اولین بار صاحب خانه می شوند، کاهش یافته است، زیرا دریافت وام مسکن دشوارتر بوده است. نرخ مالکیت خانه به 66 درصد کاهش یافته است، به این معنی که اهمیت قیمت خانه اندکی کاهش یافته است.

ارزیابی بازار مسکن و تاثیر آن بر اقتصاد
  • نابرابری جغرافیایی

قیمت بالای خانه می تواند باعث شود که برخی از کارگران نتوانند از پس خرید خانه برآیند. ارزش بالای املاک باعث کمبود کارگر در لندن و جنوب شرق شده است. خانه ها به طور فزاینده ای برای کسانی که در لندن زندگی می کنند غیرقابل قیمت می شوند.

اجاره دهندگان

در دهه گذشته، نسبت صاحبان خانه کاهش یافته است. افراد بیشتری به صورت خصوصی اجاره می کنند. کاهش قیمت مسکن ممکن است این گروه ( اجاره نسل ) را نسبتاً بهتر کند. زیرا کاهش قیمت مسکن باعث کاهش اجاره بها می شود (یا حداقل رشد اجاره بها را محدود می کند). بنابراین، کاهش قیمت مسکن نسبت به زمان‌های قبلی که افراد بیشتری صاحب خانه بودند، تأثیر کمتری بر هزینه‌های مصرف‌کننده خواهد داشت.

 نمونه هایی از کاهش قیمت مسکن

UK-house-price-inflation-91-21

پس از سقوط قیمت مسکن در سال 1990، کاهش شدید مخارج مصرف کننده رخ داد و این عامل اصلی رکود سال 91-92 بود. کاهش قیمت مسکن تنها عامل آسیب‌رسان به اقتصاد نبود (اقتصاد نیز از نرخ بهره بالا و ارزش استرلینگ رنج می‌برد) اما کاهش قیمت مسکن عامل مهمی بود. کاهش قیمت مسکن تاثیر روانی مهمی دارد. کاهش قیمت مسکن می تواند حباب افزایش انتظارات را ایجاد کند.

خرید آپارتمان در تهران تا یک میلیارد برای زوج های جوان همراه با وام

اقتصادی-رشد-نرخ-واقعی-80-14

رکودهای سالهای 1980، 1990/91 و 2008 در دوره کاهش قیمت مسکن رخ داد. در سال 2008، کاهش قیمت مسکن نیز همزمان با عمیق ترین رکود اقتصادی از دهه 1930 رخ داد. باز هم دلایل زیادی برای رکود وجود داشت، اما کاهش قیمت مسکن خبر بدی هم برای مصرف کنندگان و هم برای بانک ها بود.

تورم

اگر اقتصاد به ظرفیت کامل نزدیک باشد و در حال حاضر به شدت در حال رشد باشد، افزایش هزینه های مصرف کننده به دلیل افزایش قیمت مسکن می تواند به فشارهای تورمی کمک کند. به عنوان مثال، در اواخر دهه 1980، افزایش قیمت مسکن در بریتانیا و متعاقب آن رونق هزینه‌ها، عامل کلیدی در ایجاد تورم 10 درصدی تا سال 1989 بود. با این حال، در رونق قیمت مسکن در سال‌های 2000-2007، تورم نسبتاً آرام و نزدیک به تورم هدف دولت باقی ماند.

تاثیر بر نرخ بهره

MPC متعهد است که تورم را در محدوده هدف دولت یعنی CPI 2% +/-1 نگه دارد. اگر کمیته سیاست پولی بانک انگلستان احساس کند که افزایش قیمت مسکن باعث می‌شود تورم بالاتر از هدف باشد، ممکن است تصمیم به افزایش نرخ بهره بگیرند. به عنوان مثال، رونق پایانی اواخر دهه 1980 شاهد افزایش نرخ بهره برای مبارزه با تورم در اقتصاد بود. نرخ بهره بالاتر باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی و کاهش فشار تورمی می شود.

دریافت وام ازدواج و خرید آپارتمان تا 700 میلیون فرصتی برای خانه دار شدن در تهران

با این حال، MPC بعید است که نرخ بهره را فقط به دلیل افزایش سریع قیمت مسکن افزایش دهد. MPC در درجه اول تورم و رشد اقتصادی را در نظر می گیرد. آنها نمی توانند از نرخ بهره فقط برای تعدیل رشد قیمت مسکن استفاده کنند. به عنوان مثال، در سال 2000-2007، رونق مسکن وجود داشت، اما MPC نرخ بهره را تغییر نداد، زیرا آنها بر تورم و رشد اقتصادی متمرکز بودند. به طور مشابه، از سال 2012 تا 2016، قیمت مسکن به سرعت افزایش یافت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *