اجاره خانه و آپارتمان در مقابل خرید آن

راهنمایی برای خرید مسکن در مناطق شهری و روستایی با بودجه محدود زیر 2 میلیارد

راهنمایی برای خرید مسکن در مناطق شهری و روستایی با بودجه محدود زیر 2 میلیارد

چه زمانی وام مسکن بهتر از اجاره در است؟

این یکی از آن سوالات ابدی است که میلیون ها ایرانی در هر نسل از آن پرسیده و به آن پاسخ خواهند داد. با این حال، این یک سوال ساده نیست، حتی اگر والدین شما فکر کنند که اینطور است!

ممکن است این حکمت مرسوم را شنیده باشید که اجاره بها «پول مرده» است – اینکه شما پول نقد را در توالت می‌ریزید مگر اینکه جایی بخرید. اگرچه واقعاً مقایسه منصفانه ای نیست. حقیقت این است که حتی خانه‌ای که در تهران مالک آن هستید، با وام مسکن یا بدون وام مسکن، سطح مشخصی از به اصطلاح «پول مرده» را به همراه دارد.

اجاره در مقابل خرید آپارتمان

بنابراین، از نظر مالی و مشاورین املاک فانوس ، بحث اجاره یا خرید بسیار پیچیده‌تر از این است که «به محض اینکه بتوانید خانه بخرید» و این بدون در نظر گرفتن کاهش قیمت مسکن در دهه‌های اخیر است.

در اینجا کمی راهنمایی بیشتر در مورد بحث اجاره در مقابل خرید در کانادا آورده شده است. نسخه کوتاه این است که به عوامل بسیاری از جمله سبک زندگی، امور مالی و بازار ملکی که در آن زندگی می کنید (یا جایی که می خواهید زندگی کنید) بستگی دارد.

مزایا و معایب اجاره در مقابل خرید خانه

مسئله اجاره در مقابل خرید بسیار بیشتر از یک موضوع مالی است. می‌تواند تفاوت‌های بزرگی بین سبک زندگی اجاره‌کنندگان و صاحبان خانه وجود داشته باشد که باید در کنار امور مالی خود در نظر بگیرید.

مزایای اجاره

انعطاف پذیری:

اجاره به هیچ وجه شما را مقید نمی کند. اگر قصد دارید به زودی یا به طور منظم در طول زندگی خود نقل مکان کنید، اجاره به شما این امکان را می دهد که به محض پایان اجاره اولیه، معمولاً 12 ماه، از یک مکان خارج شوید.

 با وام مسکن، این واقعاً امکان پذیر نیست، زیرا در صورت شکستن وام مسکن، جریمه های مالی و مالیات برای پرداخت هر زمان که ملکی را می فروشید، وجود دارد.

دردسر و تعمیر و نگهداری کمتر:

 داشتن یک خانه فقط یک تخلیه کیف پول شما نیست. تعمیر و نگهداری روزانه از یک خانه ساعت های زیادی از وقت شما و همچنین چند دلار اضافی را می طلبد.

اجاره این مسئولیت را به مدیر املاک و/یا صاحبخانه منتقل می کند و وقت شما را برای کار پربارتر آزاد می کند.

ارزان تر:

اجاره به طور کلی ارزان تر از وام مسکن است، حداقل در کوتاه مدت. اگر درآمد خانوار شما به اندازه کافی برای پرداخت وام مسکن بالا نیست، اجاره معمولا گزینه مقرون به صرفه تری است.

 از طرف دیگر، اگر مالکیت خانه برای شما مناسب نیست، اجاره می تواند درآمد قابل تصرف بیشتری برای خرج کردن یا سرمایه گذاری به شما بدهد.

دسترسی به سرمایه گذاری های جایگزین:

مستاجر بودن به این معنی نیست که باید از سرمایه گذاری در آینده خود چشم پوشی کنید. پول نقد اضافی که می توانید با اجاره پس انداز کنید، می تواند در بازار سهام، GIC، تحصیلات خودتان یا برای راه اندازی یک تجارت سرمایه گذاری شود. اگر سخت کار کنید و کمی خوش شانس باشید، برخی از اینها حتی بیشتر از داشتن یک خانه می تواند نتیجه دهد!

مزایای اجاره و سکونت در آپارتمان

مزایای خرید

ثبات:

 داشتن خانه به این معنی است که شما همه چیز را فرا می گیرید. اگر می خواهید رنگ آمیزی کنید، کف را تعویض کنید، بازسازی کنید یا یک حمام داخلی اضافه کنید، نیازی نیست از صاحبخانه یا مدیر ملک بپرسید، فقط این کار را انجام دهید!

داشتن خانه همچنین به این معنی است که شما ناگهان اخراج نخواهید شد زیرا دختر 19 ساله پسر عموی دوم صاحبخانه شما زمانی که هر سال 6 ماه در دانشگاه است به مکانی برای زندگی نیاز دارد**.

شما سود سرمایه را حفظ می کنید:

اگر ارزش خانه شما افزایش یابد، مالک خانه بودن به این معنی است که سرمایه اضافی خانه را به جیب خواهید زد و در صورت انتخاب فروش (منهای مالیات بر عایدی سرمایه) به سود سرمایه پی خواهید برد.

اگر قرار بود اجاره کنید، تنها کسی که از آن سود می برد صاحبخانه شما خواهد بود – اگر واقعاً بدشانس باشید، افزایش قیمت می تواند باعث شود که صاحبخانه شما خانه را بفروشد یا اجاره شما را افزایش دهد! البته، طرف دیگر این است که اگر قیمت ها کاهش یابد، این صاحب خانه است که در قلاب است، نه اجاره کننده.

ایجاد حقوق صاحبان سهام:

با وام مسکن، هر پرداخت ماهانه به شما کمک می کند تا در خانه خود سهام ایجاد کنید . در حالی که بخشی از پرداخت وام شما صرف پرداخت سود وام شما می شود، بقیه در حال پرداخت اصل وام شما است. در شروع وام مسکن، بهره بیشتر از پرداخت شما را تشکیل می دهد، اما در طول سال ها کاهش می یابد.

گاهی اوقات ارزان تر:

خرید خانه معمولاً باعث می شود حداقل در ابتدا مبلغ ماهانه بیشتری نسبت به اجاره همان خانه پرداخت کنید. با این حال، همیشه اینطور نیست، به خصوص زمانی که مبلغ پرداختی ماهانه خود را که به سمت پرداخت اصل پول شما کم می شود، کم کنید.

برای اطمینان، باید اعداد را در خانه آینده خود اجرا کنید – ماشین حساب پرداخت وام مسکن ما می تواند در این مورد کمک کند.

سرمایه گذاری ساده:

بخشی از جذابیت مالکیت خانه این واقعیت است که سرمایه گذاری در آینده شما را ساده می کند. خانه خود را بپردازید و دارایی تضمین شده ای خواهید داشت که می تواند شما را در طول زندگی خود ببیند – بدون نیاز به نگرانی در مورد سهام، اوراق قرضه یا سایر محصولات مالی (مگر اینکه بخواهید).

مزایای خرید خانه و آپارتمان و سرمایه گذاری در املاک اداری تجاری و مسکونی

 این به طور کلی یک شرط مطمئن است، زیرا قیمت ملک تمایل به نسبتاً ثابتی دارد (تا زمانی که ثابت نباشد، اما این داستان دیگری است).

 اگر می خواهید یک استراتژی سرمایه گذاری بلندمدت ساده داشته باشید، مالکیت خانه به معنای واقعی کلمه یک استراتژی داخلی دارد.

*شاید لازم باشد از شورای محلی خود بپرسید که آیا در حال بازسازی هستید یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *