مراحل تغییر نوع کاربری زمین و واحدهای آپارتمانی در سند

راهنمایی برای خرید مسکن در مناطق شهری و روستایی با بودجه محدود زیر 2 میلیارد

راهنمایی برای خرید مسکن در مناطق شهری و روستایی با بودجه محدود زیر 2 میلیارد

محدودیت های سند

محدودیت های سند ممکن است برای تغییر دردسر ایجاد کند و به ندرت برای مطابقت با قوانین مدرن به روز می شود. اگر می‌خواهید هر وسیله‌ای را که برای تغییر یکی از آن‌ها لازم است استفاده کنید، باید در ایران یک فرآیند رسمی را با هیئت حاکمه محدودیت طی کنید. در اینجا چند مرحله اساسی وجود دارد که توسط املاک فانوس بررسی شده و ممکن است برای تغییر یا حذف یک محدودیت لازم باشد :

مراحل تغییر نوع کاربری زمین و واحدهای آپارتمانی در سند

مرحله 1: یک کپی از میثاق دریافت کنید

میثاق محدود کننده قراردادی است که مجموعه کامل شرایط یک محدودیت سند را به تفصیل شرح می دهد . ممکن است مشاور املاک یا شرکت مالکیت شما بتواند نسخه ای از عهدنامه را برای شما دریافت کند. همچنین ممکن است لازم باشد برای دریافت آن به دفتر منشی یا دادگاه محلی خود مراجعه کنید.

مرحله 2: میثاق را بخوانید

پس از دریافت عهد، شرایط محدودیت را بخوانید. محدودیت ممکن است تاریخ انقضایی داشته باشد که تمام شده است. در این صورت، اگر بتوانید تأیید کنید که قوانین دیگر اعمال نمی شوند، ممکن است بتوانید با خیال راحت محدودیت سند را نادیده بگیرید و به خرید یا طرح های ساختمانی خود ادامه دهید. اگر میثاق شامل تاریخ انقضا نباشد، ممکن است شامل اطلاعاتی در مورد هیئت حاکمه مسئول محدودیت باشد. همچنین ممکن است مراحل خاصی را که باید برای تغییر یا حذف محدودیت سند انجام دهید برجسته کند.

مرحله 3: با هیئت حاکم صحبت کنید

ممکن است لازم باشد با HOA، شورای شهر یا انجمن اجتماعی خود صحبت کنید تا محدودیت را تغییر دهید. با میثاق مشورت کنید و مستقیماً با هیئت حاکمه تماس بگیرید. ممکن است بتوانید مجوز نادیده گرفتن محدودیت سند را دریافت کنید.

مرحله 4: با همسایگان خود صحبت کنید

برخی از محدودیت‌های سند در کشور ایران شامل بندهایی هستند که نشان می‌دهد همسایگان شما باید با هرگونه تغییر موافقت کنند. در چند مورد نادر، همسایه شما ممکن است مرجع حاکم بر محدودیت باشد. با همسایه خود تماس بگیرید و برای نادیده گرفتن یا لغو محدودیت سند اجازه بخواهید.

کارشناسی فنی سند املاک و مستغلات توسط مشاوران مسکن

اگر همسایه شما در تهران موافقت کند، باید به طور رسمی از محدودیت سند خلاص شوید. به طور بالقوه می توانید از فرمی به نام انتشار محدودیت برای لغو قرارداد استفاده کنید. با همسایه خود برای پر کردن آزادی محدودیت همکاری کنید. حتما سند را محضری داشته باشید.

مرحله 5: با دادگاه مشورت کنید

اگر نمی توانید تأییدیه ای برای تغییر یا حذف محدودیت سند از هیئت حاکمه دریافت کنید، می توانید برای ابطال آن از دادگاه درخواست کنید. حکم قاضی هر تصمیمی را که از HOA، همسایه شما یا هر کسی که محدودیت را در اختیار دارد لغو می کند. با این حال، این معمولاً فقط در صورتی کار می کند که محدودیت غیرقانونی، تبعیض آمیز یا قدیمی باشد که دیگر معقول نباشد.

چه کسی محدودیت سند را اعمال می کند؟

محدودیت‌های سند معمولاً توسط HOA یا دولت محلی اعمال می‌شوند. به طور کلی، شخص یا نهادی که محدودیت را ایجاد کرده است تنها کسی است که می تواند آن را اعمال کند. برای اینکه درک کاملی از ملک داشته باشید، تحقیق خود را انجام دهید تا از هرگونه محدودیت و اینکه چه کسی آنها را اعمال کرده است آگاه شوید.

خط پایانی: گزینه های خود را قبل از خرید خانه با سند محدود در نظر بگیرید

محدودیت های سند، بندهایی در سند خانه شما هستند که نحوه استفاده از ملک خود را محدود می کند. یک محدودیت سند ممکن است بگوید شما نمی توانید در حیاط خود در تهران یک آلونک بسازید یا نژاد خاصی از سگ داشته باشید. محدودیت‌های سند می‌تواند از سوی یک HOA، سازنده خانه یا یک نهاد حاکم محلی باشد.

قیمت گذاری منصفانه روی خانه و آپارتمان برای خرید و فروش

با صحبت با یک مشاور املاک، شرکت مالکیت یا رئیس HOA می توانید متوجه شوید که خانه شما در ایران دارای محدودیت سند است یا خیر. بسیاری از محدودیت‌های سند دارای تاریخ انقضا هستند که مدت اعتبار آنها را محدود می‌کند. اگر متوجه شدید که خانه شما دارای یک محدودیت سند به روز است، باید یک فرآیند طولانی را برای حذف آن طی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *