آغاز زندگی انسان به گونه ای است که بدون ارتباط با دیگران و  زندگی اجتماعی قادر به ادامه ی حیات نیست برای بر طرف نمودن نیازهای خود به کمک هم نوع و مشارکت روی می آورد. انسان موجودی اجتماعی است که نیازها و خواسته‏های او جز با همکاری و تبادل نظر فکری دیگران برآورده نمی‏شود کار های بزرگ حاصل کمک و هم فکری انسان ها با همدیگر است. ۲۶ دیماه ۱۳۷۲، مجلس شورای اسلامی یکی ازمترقی ترین قوانین پس از انقلاب اسلامی را باعنوان “قانون تشکیل شوراهای آموزش وپرورش” ازتصویب گذراند، تا با عمومی کردن مسائل آموزش وپرورش دراستانها وشهرستان ها و مناطق ذهن مدیران ، مسئولان دولتی و عموم مردم را  درگیر نموده و زمینه حرکت به سوی عدم تمرکز ومشارکت درتصمیم گیری را مهیا سازد. شوراهای آموزش و پرورش تجلی مشارکت مردم و مسئولین در امر تعلیم و تربیت است. همدلی و همراهی دستگاه ها و نهادها می تواند زمینه تحقق اهداف بلند نظام تعلیم و تربیت را فراهم نماید. شوراهای آموزش و پرورش با هدف جلب مشارکت و نظارت مردم در امر آموزش و پرورش ، بهره گیری از منابع و امکانات جهت توسعه و تجهیز و بهبود فضاهای آموزشی و تسهیل در فعالیتهای  اجرایی آموزش و پرورش  تشکیل گردیده که با بهره گیری از خرد جمعی و ظرفیت  های محلی و منطقه ای به ارتقا کمی و کیفی مدارس کمک شایانی می کنند.

با  عنایت به اهمیت دستور کار جلسات  در کیفیت بخشی به مصوبات شوراهای آموزش و پرورش ، کارگروه های تخصصی تلاش می کنند که مصوبات در حد امکان از پشتوانه ی قوی ، قانونی ، علمی ، منطقی و سایر ویژگی ها از قبیل مقبولیت ، جامعیت و ضمانت اجریی برخوردار گردند. کارگروه ها با هدف افزایش استفاده از نتایج پژوهش ها و تحقیقات در تصمیم سازی و  تصمیم گیری ها ، اعمال نظرات کارشناسی در تهیه دستور کار جلسات و ارتقای سطح کیفی مصوبات تشکیل گردیده اند . از مهمترین ره آورد  های  آنها می توان به  ، غنا بخشیدن به دستور کار جلسات ، افزایش کیفی تصمیمات شورا  و افزایش درصد مصوبات اجرایی نام برد.

باعنایت به اینکه شوراها به عنوان نهاد ی فراگیر، همه جانبه نگر و مؤثر در فعالیت های آموزش و پرورش می باشند تخصصی بودن  و کاربردی شدن مصوبات ، از مؤلفه های مهم و اساسی است که می تواند نقش شوراها را در تصمیمات و برنامه ریزی کلان آموزش و پرورش افزایش دهد .مصوبات شوراهای آموزش و پرورش حاصل بهره گیری از مشارکت فکری ، تعامل و همکاری اعضا ی شورا می باشد. روند اجرایی شدن مصوبات بیانگر این است که شوراهای آموزش و پرورش پیگیر اجرای مصوبات بوده و به مسائل و نیازهای آموزش و پرورش به طور                              چشم گیر ی توجه داشته است.یافته های حاصل از بررسی کیفیت محتوای مصوبات  نشان می دهد که محتوای مصوبات روند روبه رشدی داشته و در زمینه ی فراهم کردن نظارت مردم در آموزش و پرورش رضایت بخش                          می باشد.

با توجه به اهمیت شوراهای آموزش و پرورش و ترکیب اجرایی اعضا و نقش مهمی که مصوبات آن می تواند در پویایی و تحرک آموزش و پرورش داشته باشد به نظر می رسد کیفی سازی دستور جلسات راهی مهم برای عبور شوراهای آموزش و پرورش از مصوبات غیر اجرایی و توصیه ای است.

 

 

 

 

دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی