شورای آموزش و پرورش در صورتی که عملکرد موفق و راهبردی داشته باشد می تواند فرصت های تربیتی را برای آموزش و پرورش توسعه دهد به گونه ای که نقش اصلی را در هدایت تغییرات اجتماعی در راستای اصلاح مداوم موقعیت و پیشرفت و تعالی نهاد آموزش و تربیت را برعهده دارد به دیگر سخن دستگاه تعلیم و تربیت قادر مطلق نیست و نیازمند یاری و مشارکت نهاد های دولتی و غیر دولتی از جمله شورای آموزش و پرورش است.یکی از جلوه های کانونی همکاری و تعاون در آموزش و پرورش،در نسبت وثیقی است که نهاد تعلیم و تربیت و شورا برقرار می کنند به عبارت دیگر دو فضای تربیتی، مکمل یکدیگر خواهند بود براساس مبانی حقوقی شورای آموزش و پرورش،اعضای این شورا نقش تعیین کننده ای در سازوکارهای اجرایی تعلیم و تربیت دارند برهمین اساس لازم است همکاری اعضاء با معلمان و مدیریت مدرسه مستمر و مداوم باشد این بدان معناست که حساسیت تربیت معلمان و اولیاء افزایش یابد و مسئولیت کل جریان تعلیم و تربیت یکسره به مدرسه واگذار نگردد اگر چه ممکن است در شرایطی به دلیل تخصصی شدن امر تربیت، دخالت اعضای شورا کاهش یابد اما می توان انتظار داشت که با افزایش آگاهی تربیت آحاد جامعه، مشارکت معلمان و خانواده ها در فرایند تعلیم و تربیت روز افزون شود. تصمیمات شورای آموزش و پرورش یکی از اساسی ترین مؤلفه های امر تعلیم و تربیت است به گونه ای که این شورا زمینه را برای فرایند تعلیم و تربیت مطلوب فراهم می کند بی گمان تربیت شهروندان خوب یکی از دلمشغولی های اکثر نظام های تربیتی در بسیاری از کشورهای دنیا است و شورای آموزش و پرورش که وظیفه سیاستگذاری را بر عهده دارد از این امر مستثنی نیست شورای آموزش و پرورش با سیاستگذاری،برنامه ریزی و نظارت ،رشد و تعالی نوباوگان و نسل نوخاسته جامعه را به دنبال دارد.شوراهای آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادین از عوامل سهیم و مؤثر در روند تربیت است به طوری که عمده ترین وظایف این شورا براساس سند تحول عبارتند از:

۱-تعیین راهبردها و برنامه ریزی عملیاتی در زمینه اجرای مصوبات قانونی متناسب با ظرفیت های منطقه ای ،آمایش سرزمین و با رعایت شاخص ها

۲-شناسایی ظرفیت های بالقوه محیطی – محلی ( درسطح استان و منطقه) و تدوین وتصویب آیین نامه و مقررات برای بهره گیری از آنها

۳-ایجاد ارتباط با عوامل سهیم ومؤثر در تربیت وبرنامه ریزی برای بهره گیری از ظرفیت های بالقوه آنان(خصوصا رکن خانواده) جهت تحقق اهداف نظام تربیت رسمی و عمومی

۴-ایجادفرصت هایی برای رشد ظرفیت های وجودی کلیه عوامل سهیم ومؤثر خصوصا مربیان در جریان تربیت برای دستیابی به مراتب حیات طیبه.

۵-تأمین،تخصیص و توزیع منابع با رعایت اصل عدالت تربیتی

۶- نظارت و ارزیابی و اصلاح مداوم برنامه های تربیتی در تحقق ظرفیت های بالقوه متربیان در سه سطح محصول،برونداد و پیامد.

۷-ایجاد فرصت برای مشارکت مؤثر نهاد ها و سازمان های غیر دولتی در ارایه خدمات تربیتی

بر اساس وظایف فوق اعضای آموزش و پرورش لازم است که در راستای توسعه و غنی سازی اطلاعات و منابع آموزش و پرورش با رویکردی عالمانه به ظرفیت های بالقوه اهمتمام ورزند.به گونه ای که زمینه های لازم را برای نقش آفرینی مطلوب دستگاه آموزش و پرورش مهیا نمایند.اعضای شورا با مشارکت فعال خود می توانند جایگاه و منزلت فرهنگی و اجتماعی معلمان را ارتقا بخشند.بر همین اساس اصلاح، ارتقا و تغییر نگرش اعضای شورا به آموزش و پرورش یک ضرورت است تا از این طریق بتوان رشد و ترقی کشور را بخصوص در زمینه فرهنگی و اجتماعی برای ایران اسلامی به ارمغان آورد. براساس سند تحول بنیادین شورای آموزش و پرورش ملزم به فراهم آوردن سازوکارهای قانونی برای حضور فعال و مؤثر مسئولین نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در نهادهای سیاست گذار و تصمیم ساز فرادستی به عنوان یکی از ارکان تعالی و پیشرفت همه جانبه و پایدار کشور می باشد در صورتی که شورای آموزش و پرورش به نحو مطلوب در راستای نظام تربیتی اقدام نماید قطعا تقویت شایستگی های حرفه ای و اعتقادی مدیران و معلمان را فراهم می کند. شورا نباید به گونه عمل نماید که نقش معلم را مخدوش نماید.بلکه شورا شایسته است که با اقدامات عالمانه خود تسهیلات قانونی و سازوکارهای تشویقی و انگیزشی لازم اعم از مادی و معنوی را برای بسط نظام تعلیم و تربیت را فراهم نماید

 

دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی