هر سال تحصیلی که به پایان می‌رسد آغازی است برای تکرار داستان ثبت‌نام دانش‌آموزان برای سال تحصیلی آینده و این تکرار آنقدر وقت و انرژی خانواده‌ها و مدارس را می‌گیرد که یک پرسش اساسی را قابل طرح می‌سازد و آن پرسش این است که خانواده‌ها با این تکاپو در جست‌وجوی چه مدرسه‌ای هستند؟بی تردید باید با تاسف گفت چون اعتماد به کارآمدی نظام آموزشی به‌شدت کاهش یافته است مردم در جست‌وجوی کورسویی از اعتماد در برخی از مدارس هستند و به عبارتی آنها عملا می‌گویند، درست است که نظام آموزشی کارآمدی نداریم ولی می‌شود به نسبت، مدرسه کارآمدی یافت. این واقعیت دو وجهی یک تاسف بزرگ و یک امیدواری کوچک را در دل خود دارد. تاسف از ناکارآمدی نظام آموزشی و امیدواری به اینکه پس الگوها و روش‌های کارآمدی وجود دارد که اگر نظام آموزشی مبتنی بر آنها باشد می‌تواند بر روی ریل کارآمدی قرار گیرد. بیشتر خانواده‌ها در جست‌وجوی مدارسی هستند که فرزندان‌شان را برای موفقیت در تحصیلات تکمیلی و ورود به دانشگاه آماده سازند و تحت تاثیر بنگاه‌های تجارت آموزشی که برای کنکور از ابتدایی تا دبیرستان را هدف قرار گرفته‌اند، به دنبال مدارس آموزش‌محور و دانشگاه‌گرا هستند و انتظار دارند این مدارس موفقیت فرزندان‌شان را برای ورود به دانشگاه آن هم در دانشگاه‌ها و رشته‌های معتبر تضمین کنند. سال‌ها است که رقابت بر سر این مسیر، مدارس را به کارخانه‌های تولید ربات‌های تست‌زن و ماشین‌های ضبط‌کننده انبوهی از اطلاعات و دانش تبدیل کرده است و این مدارس هر سال هنگام ثبت‌نام بنری بزرگ با تصاویر دانش‌آموزان موفق سال گذشته بر در و دیوار شهر نصب می‌کنند و در فضای رسانه‌ای منتشر می‌نمایند تا سندی ارایه دهند برای این توانایی خود. در این رقابت مدارس تجاری و کنکوری با عطش خانواده‌ها برای ثبت‌نام، مدارسی که نوع غیر انتفاعی آن با دریافت شهریه‌های نجومی و دولتی‌های آن با پارتی و مصاحبه و شرط معدل و… . بازار گرمی می‌کنند، جای مدارسی برای تربیت انسان محور و نه ربات‌محور خالی است؛ مدارسی که راه و روش و مهارت‌های موفقیت و اندیشیدن را محور فعالیت خود قرار دهند، مدارسی که مبتنی بر رسالت آموزشی و تربیتی باشند نه تجارت آموزشی، مدارسی که دانش‌آموز را کالای تجاری و آموزش و پرورش را خدمات تجاری ندانند و مدرسه را نهادی برای زیستن و توانمندتر شدن برای بهتر زیستن بدانند. اگر والدین هنگام ثبت‌نام در جست‌وجوی چنین مدارسی باشند و اگر این نوع مدارس مطالبه خانواده‌ها باشد، بی‌تردید مسیر رقابت‌ها نیز تغییر خواهد کرد و بی‌شک کارآمدی مدارس و سپس به تبع آن کارآمدی نظام آموزشی هم در مسیر مطالبه‌گری درست والدین و دانش‌آموزان قابل تحقق خواهد بود.

در این هنگامه ثبت‌نام و در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید این وظیفه کنشگران مدنی و رسانه‌ای و کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت است که با روشنگری والدین را نسبت به الگوی مدرسه مفید و کارآمد راهنمایی کنند؛ مدارسی که به ندرت اما در گوشه و کنار کشور وجود دارد همان مدارسی که آنقدر در دانش‌آموزان شور و شوق ایجاد می‌کنند که بعد از اتمام کلاس‌های درس نیز تمایل دارند در مدرسه بمانند و به فعالیت بپردازند و به‌عبارتی از زندگی کردن در آن مدرسه لذت می‌برند و از تعامل با مربیان و معلمان غرق در شادی، لذت و امید می‌شوند و هر روز با کسب دانش و مهارت برای بهتر زیستن آماده‌تر می‌شوند، آنها کنکور زندگی را هدف قرار داده‌اند و هر روز و هر لحظه را آزمونی می‌دانند برای موفقیت و به جای تست زدن خود را تست می‌کنند تا گزینه اندیشیدن را انتخاب کنند نه گزینه اندیشه‌ها را و مسیر شکوفا شدن خود را پی می‌گیرند تا همه ابعاد شخصیتی و انسانی آنها رشد کند نه اینکه کاریکاتورگونه با مغزی بزرگ پر از اطلاعات اما فاقد مهارت و نشاط و شادابی و امید و لذت باشند.

اعتماد

دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی