امروز

چهارشنبه, ۲ خرداد , ۱۳۹۷

  ساعت

۲۱:۱۳ بعد از ظهر

سایز متن   /

یکی از چالش‌های اساسی انسان  هزاره سوم (قرن ۲۱) تحولات جهانی عرصه آموزش‌وپرورش و یادگیری است. مسئولیت‌های آموزش‌وپرورش هرکشور و مؤسسه‌ها و نهادهای آموزشی در عصر جهانی‌شدن دستخوش تغییرات و دگرگونی‌های عمیق فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فناوری‌های نوپدید ‌شده و به‌خصوص پیدایش فضای مجازی شده که برای همه کشورها در زمره موضوعات با اولویت اصلی و جزء مسائل بسیار حساس هست، زیرا آموزش‌وپرورش و نهادهای آموزشی و تربیتی از‌یک‌سو باید نقش فعلی خود را برای پاسخ‌گویی به نیازها، ویژگی‌ها و اولویت‌های دولت و ملت حفظ کرده و از سوی دیگر باید برای دستیابی به توسعه خود و تربیت شهروندان امروزی و آینده در تراز کیفیت جهانی و هم‌خوانی و پاسخ‌گویی به نیازهای بازار جهانی در یک فضای گسترده و کمتر مدیریت‌پذیر اما با رویکرد فضای ایمن و سلامت یادگیری با همه کشورها و سامانه‌های آموزشی همکاری و رقابت مستمر داشته باشند.

بدین‌سبب چاره‌ای جز شناخت دقیق و عالمانه از وضعیت فعلی و پیش‌ِرو و نیز رصد آینده  یا به عبارت بهتر آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری در کسب و تولید دانش و اطلاعات، خلاقیت، نوآوری و تربیت نسل تمدن‌ساز برای زمان حال و آینده را ندارد. یکی از ۱۵ چالش برنامه جهانی  هزاره سوم حکمرانی جهانی فناوری اطلاعات است که از چالش اصلی و تأثیرگذار جدی برای همه برنامه‌های توسعه به‌خصوص آموزش‌وپرورش کشورها محسوب می‌شود.
بدیهی است که دستگاه‌ها و مؤسسات آموزشی برای فائق‌آمدن بر این چالش عظیم باید علاوه‌ بر شناخت و آگاهی مناسب و تقویت همه‌جانبه مؤلفه‌های کلیدی توسعه نظام آموزشی، ‌باید نسبت به شناخت و تحولات نمایی فناوری ارتباطات و اطلاعات و نوپدیده‌های متأثر از آن مانند فضای مجازی و نحوه مواجه‌شدن و مدیریت هوشمندانه در فضای تعاملات گسترده و با خدمات فزاینده برای تبدیل این چالش بزرگ به فرصت طلایی با رویکرد فضای بزرگ یادگیری ایمن و سلامت اقدام کنند و مخاطرات تحولات حکمرانی جهانی فناوری و نوپدیده‌های متأثر از آن را در نظام‌های آموزشی به‌خصوص در آموزش‌وپرورش با اقدام و عمل قابل‌اعتماد و اطمینان‌بخش و متناسب حذف کنند.
بدون هیچ تردید و مسامحه باید پذیرفت که این چالش اصلی  هزاره سوم و تأثیر آن در کنار چالش‌های دیگر نقش تعیین‌کننده‌ای را برای تغییر نگرش و باور مدیران و تصمیم‌گیران، سیاست‌گذاری و تعیین راهبردها، برنامه‌ریزی و عملکرد متولیان دستگاه‌های آموزشی به‌ویژه آموزش‌وپرورش داشته و نمی‌توان نگاهی مستقل به تغییر و تحولات چالش‌های بیان‌شده به‌خصوص دو چالش آموزش و یادگیری و حکمرانی جهانی فناوری ارتباطات و اطلاعات و اثر هرکدام در سطح ملی و بین‌المللی داشت. ضرورت توجه به تفکر خلاق واگرا در بهره‌مندی هوشمندانه و تلفیقی با نقش تنظیم‌کنندگی حکمرانی فناوری اطلاعات در ارتقای کیفیت نظام آموزش‌وپرورش  هزاره سوم از الزامات اساسی است.

منبع :شرق

برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

تازه های سایت

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی