امروز

دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۳۹۷

  ساعت

۲۳:۱۷ بعد از ظهر

سایز متن   /

اقدام اصلاحگرانه وزیر آموزش و پرورش در حذف آزمون های دوره ابتدایی قابل تقدیر است

به گزارش فانوس ابراهیم رفیعی معاون آموزش متوسطه شهر تهران در گفت و گو با روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد:
اولین برنامه جناب آقای بطحایی وزیر محترم آموزش و پرورش اجرای سند تحول در آموزش و پرورش اعلام شده بود که اکنون شاهدیم در سپهر آموزش و پرورش گفتمان غالب اجرای سند تحول و پرداختن به تربیت تمام ساحتی است و اتفاقا حذف آزمون های دوره ابتدایی اقدامی اصلاح گرایانه و قابل تقدیر در مسیر اجرای دقیق سند تحول ارزیابی می شود.
رفیعی در ادامه افزود: اگر مبانی نظری سند تحول را مطالعه کنیم می بینیم که رویکردی با عنوان «چرخش های تحول آفرین» مورد تاکید قرار می گیرد که به عنوان نمونه به چند مورد اشاره می کنم:
– آموزش و پرورش باید از یک نهاد صرفاً آموزشی به یک نهاد فرهنگی اجتماعی مولد سرمایه انسانی تبدیل شود.
– دانش آموز از یک عنصر منفعل و کم تحرک باید به عنوان متربی فعال و پویا در فرآیند یادگیری تبدیل شود.
– روش های خشک و انعطاف ناپذیر آموزشی باید به روش های خلاق و گروهی و مشارکتی تبدیل شوند و نکته مهم و کلیدی این که در روش های ارزشیابی رقابت های فردی و تنش زا به رفاقت های جمعی و تعالی بخش باید چرخش نمایند.
خوب ملاحظه می کنید که در حذف آزمون های غیرضروری این چرخش ها هدف گذاری شده و این اقدام مترقیانه و تعالی بخش است.
معاون آموزش متوسطه شهر تهران با اشاره به رویکرد نظام آموزشی در حذف کنکور دانشگاه ها افزود: وقتی یکی از برنامه های کلان آینده نظام آموزشی حذف کنکور است پس باید شبه کنکورها را در مقاطع پایین حذف کنیم. نگاه درست به آموزش آن است که ما دانش آموزان را با روش های حافظه محور به انبار اطلاعات تبدیل نکنیم بلکه آن ها را برای کسب شایستگی ها در ساحت های مختلف تربیتی آماده کنیم. آسیب های رقابت های پراسترس و تنش زا را از معلم، دانش آموز و خانواده دور کنیم.
ابراهیم رفیعی در پایان افزود: اگر نقد و نظر دیگری نیز در این زمینه وجود دارد باید دید و بررسی کرد ولی ما باید از یک نگاه جزیره ای و بخشی به موضوع پرهیز کنیم بلکه فرآیندها و پیامدهای کلان و مثبتی که در آموزش و پرورش وجود دارد تقویت کنیم. اگر تعریف ما این باشد که مدرسه صرفا پایانه انتقال دانش نیست و یک موقعیت یادگیری شاداب، ارزش مدار و کانونی برای خلق آینده است آن وقت نگاه ما تغییر خواهد کرد.
ما باید شرایطی فراهم کنیم که دانش آموزان فرصت تفکر داشته باشند ولی وقتی دانش آموز از دوران کودکی آموخته است که فقط آزمون بدهد پس کی فرصت تبادل تجربیات تربیتی را در مدرسه خواهد دید؟ چه زمانی به هویت یکپارچه هویت ایرانی و اسلامی و سبک زندگی مبتنی بر آن آمادگی پیدا خواهد کرد؟

برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

تازه های سایت

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی