امروز

جمعه, ۱ تیر , ۱۳۹۷

  ساعت

۱۹:۰۷ بعد از ظهر

سایز متن   /

در روزهای گذشته وزارت آموزش‌وپرورش طرح خود مبنی بر حذف آزمون‌های ورودی مدارس در مقطع دبستان را ارائه کرد و همان طور که انتظار می‌رفت، گفت‌وگوهای زیادی را به دنبال داشت. این طرح چالش‌برانگیز که به ادعای کارشناسان مدافع آن، نشانگر تحولی عمیق در نظام آموزشی است، خیلی زود به جریان اصلی شبکه‌های اجتماعی طی روزهای گذشته تبدیل شد و شاخک‌های همگان را نسبت به وزارت‌خانه‌ای که اخبارش کمتر برای افکار عمومی جذاب است، جلب کرد.

در حالی که مدافعان معتقدند که با این طرح، نظام آموزش‌وپرورش به سوی انسان‌گراتر شدن، گام برمی‌دارد؛ از سوی دیگر، مخالفان طرح آن را سبب از بین رفتن دست‌آوردهای آموزش‌وپرورش می‌دانند. دیدگاه آن‌ها بیشتر معطوف به حذف مدارس سمپاد است. آن‌ها معتقدند، نظام آموزش‌وپرورش با این طرح جلو رشد استعدادهای درخشان را می‌گیرد و یا این مهم را به عهده مدارس غیردولتی می‌گذارد که اجحاف در حق دانش‌آموزان با سطح مالی پایین‌تر را در پی دارد. انتقادی که به زعم کارشناسان و مفسران این طرح، ناشی از بدفهمی طرح و در نظر نگرفتن واقعیت‌های موجود در مجموعه آموزش و پرورش است.

ما در بخش «در مدرسه ما» از تارنمای فانوس، بر آنیم جدا از آن‌ که این طرح تا چه حد در نظر و عمل مطلوب است و چه نتایجی را در بر خواهدداشت، از آن رو که یکی از مهم‌ترین ارکان نظام کنونی آموزش‌وپرورش را هدف تغییر قرار داده‌است و اذهان عمومی را از این رهگذر درگیر کرده و به چالش کشیده‌است، شایسته بررسی گسترده‌ای است. مسئله مهم برای ما این است که پس از اجرای این طرح آموزش‌وپروش دگردیسی خواهدکرد. حال این که چه قدر این دگردیسی عمیق و یا ثمربخش باشد، همه به نحوه اجرای آن و فهم ما از وضعیت امروزی مجموعه آموزش‌وپرورش وابسته است.

ما معتقدیم نظام آموزشی و پرورشی ما در شکل کنونی آن، از بسیاری جهت‌ها ناکارآمد و آسیب‌زاست. نه تنها برای پرورش انسان‌ها یار شاطر ما نیست که بار خاطر است. حال اگر مدارس سمپاد را نماد مطلوبیت و معیار آرمانی نظام کنونی چه در ذهن طراحان و مسئولانش و چه از دید خانواده‌ها در نظر آوریم، شایسته است بدانیم در آن مدارس چه چیز در جریان بوده‌است. ما در این جا به دنبال گفت‌وگو و بررسی کارشناسانه نیستیم، بلکه همان طور که رویه «در مدرسه ما» بوده‌است، بر آنیم تا با ارائه تجربیات و داستان‌هامان از مدرسه، افکار همگان را با واقعیت جاری و حقیقت ماجرای مدرسه‌هامان آشنا کنیم تا شاید معیاری برای تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های آینده فراهم آوریم.

از این رو شایسته دیدیم، در آستانه این تحول از همه کسانی که تجربه‌ای در مورد سمپاد یا دیگر مدارس خاص دارند، بخواهیم با ما از تجربه‌ها و دغدغه‌ها و اندیشه‌هاشان بگویند؛ چه در قالب داستان و چه در قالب یادداشت. تا از این رهگذر امکان تضارب آرا را نه در سطح مصوبه‌ها و گاه بحث‌های خشک کارشناسی که در لایه عمیق‌تر داستان و تجربه‌های ناب انسانی فراهم آوریم.

ما در فانوس با آغوش باز پذیرای نظرها، یادداشت‌ها و داستان‌های شما هستیم. شما می‌توانید نوشته‌هاتان را در مورد سمپاد از راه رایانامه سردبیر در مدرسه ما و یا نشانی تلگرام فانوس برای ما بفرستید.

در پایان یادآور می‌شویم که فانوس تارنمایی مستقل، ولی مرتبط با مجموعه آموزش‌وپرورش است. ما در انتشار نوشته‌های شما کاملاً بی‌‌طرفانه رفتار می‌کنیم، اما حق ویرایش را به خود می‌دهیم.

 

برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

تازه های سایت

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی