امروز

چهارشنبه, ۲ خرداد , ۱۳۹۷

  ساعت

۲۱:۲۷ بعد از ظهر

سایز متن   /

 

بودجه آموزش و پرورش ضمن آنکه هرساله کسری دارد ، همیشه از یک عدم توازن در استفاده از منابع برخودار میباشد یعنی در جاهایی منابع  به خوبی مصرف نمیشود و این باعث میگردد درجاهایی کسری بودجه داشته باشیم .  اگر چه امسال تا حدودی شاهد افزایش بودجه (تقریبا ۱۵ درصد ) بوده ایم؛ اما اگر بطور عمقی نگاه کنیم باز هم این نهاد را در منگنه یک وضعیت کلیشه‌ای می‌بینیم که در هرسال از کمبودهایی رنج می برد ومجبور میشود دست به سوی دیگران دراز نماید .
وزیر محترم و نمایندگان گرامی بیایید برای یک بار هم که شده نگاهی متفاوت به این مجموعه داشته باشیم و بطور برنامه‌ریزی شده به آن توجهی خاص نماییم، همه جذب نیروها را هدفمند و بر پایه چهارچوبهای ‌های منطقی انجام دهیم. برای یک سال بودجه ای ، متفاوت به آن بدهیم و برآیند کار را مدنظر داشته باشیم. از آن سو از لحاظ مالی اقناعش کنیم و از این‌سو جز کیفیت به هیچ نیندیشیم.
صرف هزینه را جز در راستای آموزش قرار ندهیم؛ آن‌گاه پیشرفت کیفی کار را بسنجیم که بی‌شک اگر بودجه منطقی ارائه شده و درست صرف شده باشد، پیامدی نیکو به همراه خواهد داشت، یعنی رشد فرهنگی که می‌تواند از هزینه‌های بعدی جلوگیری نماید.

آنچه در فعال نمودن و اثرگذاری یک سازمان نقش مؤثری را ایفا می‌کند، هدف‌گذاری آن سازمان در اولویت و ارائه برنامه‌ای جامع و مطلوب و استفاده از نیروهای کارآمد و فعال و پر انرژی در اولویت‌های بعدی است که در نظر گرفتن مبحث مالی قاعده‌مند برای تسهیل کار در کنار آن امور می‌تواند ما را به هدف نزدیک‌تر نماید.
حال اگر به جای آن، هرساله همان کلیشه ی خاص را ادامه دهیم و از کنار انبوه مشکلات آن بی‌ توجه بگذریم و در انتظار مددی خاص باشیم، آن‌گاه باید درگیر یک درهم‌گسیختگی گردیم که به هر گوشه‌اش که نظر کنیم، گوشه دیگر آن لنگ خواهد زد و هر دم، این وضعیت را دچار تشتت بیشتری خواهد نمود؛ وضعیتی که در این سیستم و بودجه‌های آن، هر ساله شاهدش هستیم.
معلم از اوضاع نابسامان فیزیکی برخی مدارس، فقدان وسایل کمک آموزشی مناسب، عدم بهره‌مندی از کلاس‌های استاندارد هم از لحاظ جمعیت و هم از لحاظ بقیه مؤلفه‌های مربوط به آن، به تعویق افتادن طلبکاری‌ها و…. شکایت دارد، آن گاه از او می‌خواهیم تا با آرامش خاطر، فعالانه حضور یابد و ما هر روز شاهد ارتقایی جدیدتر و اثربخش‌تر باشیم، اتفاقی که  شدنی نیست و نمی‌تواند ما را حتی به هدف هم نزدیک کند، مگر با برنامه‌ریزی قاعده‌مند و اثربخش که مستلزم نگاهی همه‌جانبه‌نگر است.
‌اکنون تحقق این امر به تمهید و دغدغه نمایندگان و رایزنی های وزیر وابسته است تا برای یک بار هم که شده، آنها در زمان بررسی بودجه این نهاد، عمق مسئله را درک کرده و فقط به یک موافقت و مخالفت کلیشه‌ای دلمان را خوش نکنند و با توجه به جایگاه آموزش و پرورش در کل دنیا و میزان اهمیت‌گذاری آن در جوامع توسعه یافته برایش تصمیم بگیرند.
گرچه با افزایش سهم آموزش و پرورش درمنابع عمومی کشور از نه درصد سال ۹۶ به ۱۰ درصد در سال ۹۷ اعتقاد داریم که بودجه آموزش و پرورش مناسب نیست اما با بضاعت دولت و توانایی‌ها و مقدورات دولت تقریبا مناسب است . اگر التفاطی از طرف نمایندگان در مورد بودجه ۹۷ انجام گیرد، می‌تواند این بودجه راهگشای برخی مشکلات گردد .
در بودجه ۹۷ جهت گیری بدین صورت باشد که دو شکل در بودجه مشخص گردد:. یکی بودجه‌ای که استان ها مصرف می‌کنند که شامل ۱۵ رقم هزینه است و دیگری هزینه‌های ملی که این هزینه‌ها نیز در استان‌ها مصرف می شود مانند شیر مدارس. آموزش وپرورش برای سال ۹۷ به ۳۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند هست که این رقم بدون احتساب پاداش بازنشستگان است وحدود ۳۳ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی آمده است. برای اجرای احکام مندرج در برنامه ششم توسعه به چهار هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز است و این مورد نیز در بودجه سال۹۷ تعیین تکلیف نشده است.
منابع اولیه معین و مشخص شده است بنابراین باید بیشترین تمرکز بر منابع ثانویه باشد. ضمن آنکه کل مبلغ بدهی های آموزش و پرورش مشخص نیست بنابراین پیشنهاد مى شود یکی از کارهایی که در سال ۹۷ باید انجام گردد موضوع احصای مطالبات است.
برای اجرای بهینه این امور باید کارگروهی با هدف شناسایی و شفاف سازی بدهی‌های آموزش وپرورش با همکاری مجلس تشکیل گردد.

 

برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

تازه های سایت

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی