امروز

سه شنبه, ۲۱ آذر , ۱۳۹۶

  ساعت

۱۹:۱۸ بعد از ظهر

سایز متن   /

کتاب ناسازه های گفتمان مدرسه هم از معدود منابع قابل اعتنا و هم از مهم ترین آثاری است که به موضوع دستگاههای ایدئولوژیک( یعنی مدرسه و دانش آموزان) با استفاده از نظریه های اخیر حوزه مطالعات فرهنگی، پرتوی بر روی حوزه تعلیم و تربیت انداخته است.این کتاب برای جامعه معلمان، دانشگاهیان، آموزش و پرورش و سیاستمداران قابل اعتنا و قابل تامل است.باید در جامعه مدنی موضوع گفتگو قرارگیرد و آینده وابسته به این گونه کتاب ها و گفتگوها است.مولف کتاب، دکتر محمدرضایی به واسطه ی تجربه تدریس در مدرسه، پرتوی بر زوایای آشکار و ناپیدای مدرسه در ایران امروز انداخته است او با اشراف کامل بر نهاد مدرسه به نقش دولت و گفتمان ایدئولوژیک در شکل گیری نهاد مدرسه پرداخته است. فرضیه او عبارتست از اینکه بین تولید پیام های ایدئولوژیک و رمزگشایی پیام ها توسط دانش آموزان کژکارکرد و عدم انطباق وجود دارد زیرا که در نهاد مدرسه پیام های ایدئولوژیک با مقاومت و بی اعتنایی دانش آموزان روبرو است( عدم توجه به دیوارنوشته ها و بی اطلاعی از مضامین دینی و سیاسی ).در نگاه او، ایدئولوژی به معنا و ساخته شدن ذهنیت ها و حفظ سلطه کمک می کند.دانش آموزان از اجرای دقیق قوانین و اعمال رویه های گفتمانی طفره
می رو ند.دانش آموزان در مواجه با مکان مدرسه دست به نوعی تولید فضا می زنند.دانش آموزان نظم موجود را دور می زنند فضاهای کوچک و سیال و گریز پای خود را در مکان مدرسه خلق می کنند.
از سوی دیگر، خود ساختار تعلیم و تربیت در این موضوع بی تاثیر نبوده است یعنی اینکه ما در نهاد مدرسه با سه گفتمان روبرو هستیم: ۱_ گفتمان موفقیت تحصیلی۲_ گفتمان نظم۳_ گفتمان پرورشی.گفتمان پرورشی در مدارس نسبت به دو گفتمان دیگر ضعیف بوده است.اما گفتمان موفقیت تحصیلی با محوریت نمره و کنکور عدم کارآمدی مدرسه را در پی داشته است.گفتمان موفقیت با نظام تمایز گذاری در مدارس نوعی سلسله مراتب دروغین می سازد یعنی عده ای که حفظیات خوبی دارند موفق و عده ایی دیگر ناموفق و نامطلوب هستند. گفتمان موفقیت، حتی می توان گفت، به مناسک موفقیت نمایی تنزل یافته است مثلا از طریق مناسک مختلف از جمله دستکاری نمره و لیست نمرات، سعی در موفقیت نشان دادن مدرسه و معلم و مدیر دارند.گفتمان موفقیت عملکرد مدرسه را وارونه کرده است یعنی بجای آنکه امتحان ابزاری جهت کنترل نهادینه شده محتوای کتاب باشد ، تمامیت مدرسه در خدمت امتحان است.گفتمان موفقیت تحصیلی دانش آموزان را به منزله سوژه هایی فرا می خواند که باید از طریق قبولی در پایان سال گام های اولیه موفقیت را بردارند در حالیکه خودزنی معلمان و عدم رضایت شغلی نیز منجر به نقض گفتمان موفقیت تحصیلی شده است.
بازیابی گفتمان نظم در قالب گفتمان پرورشی و ناهمخوانی کارکردی مدارس در پرتو سیاست زندگی روزمره و خودزنی معلمان به واژگونی گفتمان مدرسه ‌کمک کرده و عدم همخوانی کارکردی مدرسه را در پی داشته است.

برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

تازه های سایت

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی