امروز

سه شنبه, ۲۱ آذر , ۱۳۹۶

  ساعت

۱۹:۱۹ بعد از ظهر

سایز متن   /

به گزارش فانوس محمد روزبهانی در گفت وگو با ایرنا، بر اهمیت تغییر در محتوای کتاب های درسی به منظور بازنماندن از پیشرفت های علمی سریع در جهان تاکید کرد و گفت: محتوای کتاب های درسی در مدارس ما هم اکنون به شدت نیازمند تغییر است. بی تردید سرعت تحولات علمی در دنیای امروز، تغییر متناسب کتب درسی را به عنوان ابزارهای مهم آموزشی ضروری می سازد.
بدیهی است که نباید محتوای کتاب های درسی سال های گذشته، امروز نیز به دانش آموزان در مدارس آموخته شود اما گویی برخی متولیان همچنان نمی خواهند این حقیقت را بپذیرند. به نظر می رسد برخی مسوولان تغییر در محتوای کتاب های درسی را با تغییر در شکل ظاهری کتاب ها یکسان تلقی می کنند این در حالی است که تغییر در محتوای کتاب های درسی به معنای تغییر در شکل و شمایل آنها نیست.
روزبهانی در ادامه با اشاره به اینکه محتوای کتاب های درسی در علوم مختلف از ریاضی، فیزیک و شیمی گرفته تا جامعه شناسی و سایر علوم اجتماعی به روز نیست، اضافه کرد: مطالب موجود در کتاب های درسی در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس برای چندین دهه قبل است و به درد زندگی امروز و فردای دانش آموزان نمی خورد. سیستم آموزش و پرورش ما برای گذشتگان است اما دانش آموزان را باید طوری پرورش دهیم که برای زندگی در جامعه آینده آماده شوند.
وی در ادامه یادآور شد: پیروی از روش های گذشته در زمینه آموزش و پرورش، نتیجه ای جز رکود علمی نخواهد داشت و با ادامه این راه به لحاظ علمی، وضعیتی بهتر از اکنون نخواهیم داشت.
برای پیشرفت علمی چاره ای جز تغییر در زاویه دیدمان نسبت به محتوای آموزشی مدارس نداریم. اگر این محتوا را به روز کنیم می توانیم به آینده امیدوار باشیم و در غیر این صورت از پیشرفت علمی باز خواهیم ماند زیرا جهان به لحاظ پیشرفت علم و دانش ساکن نمی ماند تا ما خودمان را با آن برسانیم

** افزایش مهارت پژوهش و شیوه اندیشیدن
روزبهانی در ادامه با تاکید بر اینکه کتاب های درسی فقط جایگاه انباشت اطلاعات نیست، گفت: محتوای کتب درسی نباید فقط یکسری اطلاعات و داده هایی باشد که دانش آموزان در بیرون از این کتاب ها نیز به آنها دسترسی دارند و برایشان جذاب نیست.
کتاب های درسی در گذشته منبع اطلاعات برای دانش آموزان بود و دانش آموزان با آموختن آنها احساس می کردند چیز جدیدی یاد گرفته اند و موضوع بکری را کشف کرده اند. اکنون اما با پیشرفت های تکنولوژی همه گونه اطلاعات در دسترس دانش آموزان است.
این جامعه شناس و کارشناس آموزشی در خصوص راه حل این چالش اضافه کرد: کتب درسی باید اطلاعات عمیق تری را در اختیار دانش آموزان قرار دهند. باید روند تالیف کتاب ها تغییر کند و مولفان در تالیف کتب درسی به جای نگاه به گذشته نگاه به آینده داشته باشند تا کتاب های درسی به جای اطلاعات محور بودن، مهارت پژوهش و یادگیری را به دانش آموزان بیاموزند. باید به جای انباشت اطلاعات قدیمی و به روز نشده در کتاب های درسی، به دانش آموزان مهارت های علمی و شیوه های اندیشیدن آموخته شود.

برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

تازه های سایت

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی