امروز

سه شنبه, ۳۰ آبان , ۱۳۹۶

  ساعت

۱۳:۴۳ بعد از ظهر

سایز متن   /

 شکاف میان رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها همواره مانع بزرگی بوده است برای استفاده از ظرفیت این دو نهاد مدنی برای تعامل سازنده و کمتر روزی را می‌شود سراغ داشت که میان اهالی رسانه و مسوولان روابط عمومی ادارات و دستگاه‌ها چالشی نباشد و این چالش‌ها روز به روز بی‌اعتمادی را گسترش و شکاف موجود را عمیق‌تر کرده است اما دیروز یک اتفاق خوب و امیدوارکننده افتاد و آن اتفاق چیزی نبود جز حضور یک چهره رسانه‌ای ملی در جمع مدیران روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش. دیروزنشست یک روزه هم اندیشی روسای ادارات ومدیران روابط عمومی حوزه ستادی و استان‌های سراسر کشور در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد. براساس گزارشات مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و خبرنگار «اعتماد»، دراین نشست، رویکردها، سیاست‌ها و راهکارهای دولت دوازدهم درحوزه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سید محمد بطحایی وزیرآموزش و پرورش، الیاس حضرتی نماینده تهران و صاحب امتیاز و مدیر مسوول روزنامه‌های اعتماد و تعادل سخنرانان اصلی صبح و عصر این نشست بودند وبا حضورمرتضی نظری رییس جدید مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارتخانه و مدیران و روسای ادارات روابط عمومی استان‌ها مباحث صبح و عصر طرح و به گفت‌وگو گذاشته شد. گروه مدرسه روزنامه اعتماد مناسب دید در آستانه آغاز سال تحصیلی نگاهی ویژه به این موضوع داشته باشد و ضمن ارایه گزارش این نشست توجه فعالان حوزه رسانه‌ای و کنشگران صنفی و مسوولان و کارشناسان حوزه روابط عمومی را به این مهم جلب کرده و مباحث مربوطه را در معرض نقد و نظر مخاطبان قرار دهد.

 

 روابط عمومی چابک، هوشمند و علمی نیاز امروز
در دستگاه‌های اجرایی
سید محمد بطحایی

وزیر آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش بر نیاز دستگاه‌های اجرایی به روابط عمومی چابک، هوشمند و علمی تاکید کرد و از راه‌اندازی بستر الکترونیکی آموزش از اول مهرماه سال جاری خبر داد.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر دیروز سیدمحمد بطحایی در نشست هم‌اندیشی روسای ادارات و مدیران روابط عمومی حوزه‌های ستادی و استانی آموزش و پرورش که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد با ابراز همدردی با بازماندگان سانحه دلخراش واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی در چند روز گذشته گفت: امیدواریم با تمهیدات ویژه و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، دیگر شاهد چنین وقایع ناگواری نباشیم.
وی آموزش و پرورش را بزرگ‌ترین دستگاه اجرایی کشور خواند و افزود: گستردگی این دستگاه در مقایسه با سایر نهادها به گونه‌ای است که کوچک‌ترین تصمیمات آن بیشترین تاثیرگذاری را بر افکار عمومی و ارکان جامعه و کشور می‌گذارد و این تاکیدی بر اهمیت روابط‌عمومی و ارتباطات در نهاد تعلیم و تربیت کشور دارد.
عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه جامعه ذی‌نفعان آموزش و پرورش کسانی هستند که متاثر از تصمیمات آن هستند، تصریح کرد: اقدامات آموزش و پرورش و تصمیمات در این دستگاه از حساسیت ویژه‌ای نسبت به دیگر دستگاه‌های اجرایی برخوردار است و ضرورت دارد روابط عمومی آموزش و پرورش از فناوری‌های جدید و نیروهای توانمند در اجرا و انعکاس خدمات آموزش و پرورش استفاده کند.
بطحایی با اشاره به تاثیرگذاری رسانه‌ها در مناسبات اجتماعی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی پیام‌رسان که در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند حجم بسیار زیادی از اخبار و اطلاعات را در جهان انعکاس دهند، بنابراین ضرورت دارد روابط عمومی‌ها از روش‌های جدید و متناسب با فناوری‌های نوین در تولید اخبار استفاده کنند.
وی از راه‌اندازی بستر الکترونیکی برای آموزش از اول مهرماه سال جاری در مدارس کشور خبر داد و گفت: مدارس می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی پیام‌رسان برای ارایه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان استفاده کنند. وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر تجهیز دانش‌آموزان به سواد رسانه‌ای و فراتر از آن معرفت رسانه‌ای، خاطرنشان کرد: اگر فردی در جامعه نوین امروز با سواد رسانه‌ای آشنایی نداشته باشد به فردی منزوی تبدیل خواهد شد و چنین جامعه‌ای به آسانی در مواجهه با تهاجمات رسانه‌ای بیگانه آسیب‌پذیر خواهد شد.
بطحایی با بیان سهولت استفاده کودکان از شبکه‌های اجتماعی، تصریح کرد: این موضوع نشان از توسعه سواد رسانه‌ای در کشور دارد و برای مصون ماندن آنها از مخاطرات این شبکه‌ها، لازم است توسعه معرفت رسانه‌ای در اولویت فعالیت‌های آموزش و پرورش قرار گیرد. وی ادامه داد: دانش‌آموزان در مدارس باید با روش‌های ایمن‌سازی در مقابله با خطرات و آسیب‌های اجتماعی آشنا شوند، در این صورت است که آسیب‌های اجتماعی به میزان حداقل خود خواهد رسید. وزیر آموزش و پرورش بر بازگشایی شکوهمند و بانشاط مدارس در اول مهرماه تاکید کرد.

 

با زبان قلم و رسانه می‌توان آموزش و پرورش
را به جایگاه واقعی آن رساند
الیاس حضرتی
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی وزارت آموزش و پرورش را اساسی‌ترین وزارتخانه کشور دانست که باید به آن پرداخته شود.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عصر دیروز الیاس حضرتی در نشست هم‌اندیشی مدیران روابط‌عمومی حوزه‌های ستادی و استانی در باشگاه فرهنگیان تهران، ضمن تبریک عید سعید غدیر و تسلیت به مناسبت سانحه دلخراش واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی اظهار کرد: با سیاست‌هایی که رییس‌جمهور محترم در انتخاب هیات دولت اعمال کرد، وحدت و آرامش خوبی بر فضای جامعه حاکم شده است، بنابراین انتظار می‌رود در این فضای مطلوب کارهای اساسی برای کشور انجام شود.
حضرتی ادامه داد: مساله آموزش و پرورش از مسائل اساسی کشور است؛ باید در فضای وحدت و آرامش ایجاد شده با جراحی اساسی، آموزش و پرورش را به جایگاه اصلی خود در جامعه برسانیم. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مجموعه روابط‌عمومی‌های آموزش وپرورش باید تلاش کنند این وزارتخانه را به عنوان اساسی‌ترین و با اهمیت‌ترین موضوع کشور در جامعه نهادینه کنند. وی ادامه داد: مدارس ما باید به گونه‌ای باشند که دانش‌آموزان را افرادی دیندار و وطن‌پرست تربیت کنند.
حضرتی عشق به حرفه معلمی را یک ضرورت برای فعالیت در این حوزه برشمرد و گفت: با زبان قلم و رسانه می‌توان آموزش و پرورش را به جایگاه واقعی آن رساند، به طوری که برای مسوولان و آحاد جامعه، مهم‌ترین و نخستین اولویت باشد.
به گزارش «اعتماد» در این نشست مدیرمسوول روزنامه‌های اعتماد و تعادل با اشاره به اهمیت و جایگاه و نقش رسانه‌ها و ضرورت تعامل آنها با روابط عمومی نهادها و دستگاه‌ها گفت: ما و همکاران‌مان در این دو روزنامه سراسری آمادگی داریم تا برای ارتقای جایگاه آموزش و پرورش تلاش کنیم؛ در همین راستا نزدیک به سه سال است که صفحه مدرسه روزنامه اعتماد را ایجاد کردیم تا به صورت ویژه موضوع آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد و در صورتی که از سوی مسوولان و کارشناسان و فرهنگیان استقبال شود آمادگی این را هم داریم که این صفحه را از هفته‌ای یک روز به دو و سه و حتی همه روز تبدیل کنیم اما متاسفانه آن‌گونه که انتظار داریم خیلی مورد توجه و استقبال فرهنگیان قرار نمی‌گیرد. لازم به ذکر است نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رای اعتماد مجلس به کابینه دولت و رای بالا به وزیر آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرد تحولات مثبت و امیدوارکننده‌ای ایجاد شود. در این نشست حضرتی ضمن تبریک انتصاب مرتضی نظری به سمت ریاست مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، ایشان را نیروی خوشفکر و خلاق و جوان شایسته‌ای دانست و برای او آرزوی توفیق کرد.

 

تفکر انتقادی، یکی از اضلاع مهم گفتمان تحولی است

مرتضی نظری
رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی

رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش گفت: تفکر انتقادی یکی از اضلاع مهم گفتمان تحولی است.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دیروز مرتضی نظری در نشست یک‌روزه هم‌اندیشی روسای ادارات ومدیران روابط عمومی حوزه ستادی و استانی که با شعار «گفتمان تحول درآموزش و پرورش» در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، با تاکید بر ضرورت ارتقای فرهنگ سازمانی در حوزه‌های ستادی، اظهار کرد: هیچ فرهنگ تحولی در دستگاه‌های اجرایی موفق نمی‌شود مگر اینکه روحیه وفاق و همدلی و وسعت دید بر آن مجموعه حاکم شود.
وی اخلاقمداری، تکریم پیشکسوتان وگفتمان تحول را سه اولویت کاری روابط عمومی در دولت دوازدهم برشمرد و تصریح کرد: یکی از ملزومات توفیق مسوولان روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی آن است که جایگاه آنها در پست مشاور مقام ارشد حوزه‌های اجرایی تضمین شود.
نظری دفاع از حقوق معلم و دانش‌آموز را یکی از مهم‌ترین اصول در روابط عمومی دانست و خاطرنشان کرد: بیان واقعیت‌ها برای جامعه از وظایف روابط‌عمومی‌هاست اما باید دقت شود در انعکاس واقعیت‌ها از اغراق خودداری شود.
وی ادامه داد: باید تلاش شود مشکلات به مساله تبدیل شود و حل آن در دستورکار وزارتخانه قرار گیرد. رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، تفکر انتقادی را یکی از اضلاع مهم گفتمان تحولی دانست و اظهار کرد: تفکر انتقادی بدان معناست که هر مساله‌ای در جامعه مطرح شود فورا آن را نپذیریم، تامل کنیم و نسبت به آن عکس‌العمل نشان دهیم و تلاش کنیم این فرهنگ را در بین دانش‌آموزان نهادینه کنیم.
وی توسعه همدلی درآموزش و پرورش را بسیار ضروری دانست وافزود: امروز نظام ارزشی و معنایی جامعه نسبت به دهه‌های اخیر تغییر کرده و نیازمند استفاده از زبان و ادبیات متناسب با نسل جدید هستیم بنابراین اصرار بر استفاده از روش‌هایی که در سه دهه قبل مرسوم بوده برای نسل جدید، موثر نخواهد بود. نظری، نزدیک کردن آموزش و پرورش با واقعیت‌های جامعه را از ضروریات برشمرد و خاطرنشان کرد: مردم مسیر حرکت خود را از طریق صندوق‌های رای تعیین کردند، مسوولان دولتی نیز باید ضمن حرکت در این مسیر به رای مردم احترام بگذارند، بنابراین تحول در آموزش و پرورش باید به رنگ رای مردم در‌آید.
رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش گفت: تکریم پیشکسوتان که از سیاست‌ها و رویکردهای آموزش و پرورش در دولت دوازدهم است در دستور کار مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی قرار گرفته است.
وی با اشاره به دیدگاه ویژه وزیرآموزش و پرورش نسبت به فضای رسانه تصریح کرد: تعامل آموزش وپرورش با سایر رسانه‌ها را بیش از پیش تقویت خواهیم کرد.
نظری گفت: در راستای توسعه تعاملات و تحقق اهداف روابط عمومی برنامه‌های خود را در سه محور کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت تنظیم کرده‌ایم.
ارتباط ماندگار با بدنه آموزش و پرورش و تدوین گفتمان تحول در آموزش و پرورش رویکرد اصلی آموزش و پرورش دولت دوازدهم است؛ این برنامه‌ها کاملا خلاقانه و مبتنی بر اجرای متوازن سند تحول بنیادین است که بر دو اصل «پاسداشت و احترام جایگاه حقوق و منافع معلمان و دانش‌آموز در مدرسه» و « تسهیل و تعامل دو‌سویه با رسانه‌ها و گردش آزاد اخبار و اطلاعات» استوار است.
وی با اشاره به سیاست‌های آموزش و پرورش دولت دوازدهم، تصریح کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، جلب مشارکت افکار عمومی نخبگان، سرعت و دقت در اطلاع‌رسانی، توسعه و گسترش در تعامل با بخش‌های مختلف آموزش و پرورش، ارتباط موثر و دوسویه با افکار عمومی و عبور از چرخه درج انتقاد در رسانه‌ها و تدوین راهکار مشخص برای موضوعات خاص رسانه‌ای حساس از سیاست‌های حاکم بر برنامه‌های آموزش و پرورش در دولت جدید است.
رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی، «اهمیت پژوهش و مخاطب‌پژوهی» را نخستین برنامه اجرایی روابط عمومی خواند و خاطرنشان کرد: روابط عمومی بدون در دست داشتن تحلیلی درست از گرایش‌ها و جهت‌گیری‌های مخاطبان نمی‌تواند در عرصه عمومی موثر واقع شود و اثرگذاری در عرصه عمومی بدون داشتن پشتوانه پژوهشی امکان‌پذیر نیست.
وی دومین برنامه روابط عمومی را « تقویت رسانه‌های مکتوب» اعلام کرد و ادامه داد: به همان نسبت که فضای مجازی موثر و زودبازده است، رسانه‌های مکتوب از عمق و ماندگاری بیشتری برخوردار است که نباید از آن غافل شد. ارتباط ماندگار با بدنه آموزش و پرورش و کشف استعدادهای فرهنگیان کشور و تدوین گفتمان ملی آموزش و پرورش را می‌توان از طریق ظرفیت رسانه‌های مکتوب نیز تامین کرد؛ بی‌تردید در بخش رسانه‌های مکتوب هم رویکرد ما کنشگری و ارتباط دوسویه خواهد بود.
نظری بر «حضور موثر و فعال در فضای مجازی» به‌عنوان یکی از برنامه‌های اجرایی آموزش‌و‌پرورش تاکید کرد و گفت: روابط عمومی با توجه به نقش و اهمیت روزافزون فضای مجازی بر تکیه بر دو رویکرد کنشگری به جای کنش‌پذیری و ارتباط دوسویه، این عرصه را به فرصتی برای رشد و ارتقای جایگاه آموزش و پرورش در افکار عمومی تبدیل خواهد کرد.
وی «ایجاد خلاقیت در برگزاری مناسبت‌‌ها و انجام تبلیغات» را چهارمین برنامه روابط عمومی در دولت دوازدهم عنوان کرد و افزود: با توجه به گسترش رسانه‌ها و چند منبعی شدن دانش‌آموزان و آشنایی آنان با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم متعدد و متنوع، دیگر نمی‌توان از همان روش‌های قدیمی و غیر موثر در تبلیغات استفاده کرد و به همراهی نسل امروز با شعار و مناسک ملی و مذهبی هم امیدوار بود؛ با روش‌های نوین می‌توان به نهادینه کردن ارزش‌ها و باورهای بومی پرداخت و روابط، نقش موثری در این زمینه برعهده دارد. رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌و‌پرورش ادامه داد: «جریان‌سازی رسانه‌ای با محوریت اهداف و برنامه‌‌های آموزش‌و‌پرورش»، «افکارسنجی و تحلیل محتوای رسانه‌ها» و «آموزش و توانمند‌سازی و ارتقای حرفه‌ای کارکنان روابط عمومی» از دیگر برنامه‌های روابط عمومی در دولت جدید است.
نظری بر تقویت مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی در دولت جدید تاکید کرد و ادامه داد: «حساسیت»، «پیچیدگی» و «رسمیت» سه ویژگی بارز کار در روابط عمومی آموزش و پرورش است که باید مسیر حرکت روابط عمومی در فضای اجتماعی، تبیین برنامه‌ها و گزارش اقدامات و عملکرد آموزش و پرورش برای حوزه عمومی باشد.
وی با تاکید بر ارتقای جایگاه روابط عمومی آموزش و پرورش، اظهار کرد: برگزاری نشست‌های کاری رسمی و صمیمانه، برگزاری نشست‌های مستمر خبرنگاران با وزیر و معاونان، ارایه گزارش‌های تحلیلی از فضای رسانه‌ها و افکار عمومی به وزیر محترم، تحلیل مطالبه‌های جامعه معلمی و تهیه گزارش از آنها، نشست‌های منظم با مدیران روابط عمومی ستادی و استانی، احیا و تسهیل ارتباطات مردمی و ارایه بازخورد نشست‌های خبری با رسانه‌ها به معاونان محترم، بخشی از راهکارهایی است که می‌تواند باعث ارتقای جایگاه روابط عمومی در آموزش و پرورش باشد.
رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش تولید محتوا را مهم‌ترین کار روابط عمومی آموزش و پرورش در این دوره خواند و گفت: افزایش سهم بازار رسانه و استفاده از تنوع فناوری‌های جدید در تولید برنامه‌های عامه‌پسند می‌تواند نقش اساسی و موثری را در تولید محتوای متناسب با نیاز جامعه را ایفا کند.

+

برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

تازه های سایت

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی