امروز

سه شنبه, ۳۰ آبان , ۱۳۹۶

  ساعت

۱۳:۴۲ بعد از ظهر

سایز متن   /

رای اعتماد به سید محمد بطحایی را باید در کلیت رای مجلس به وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور و نگاه فراکسیون‌های مختلف مجلس و نظر رییس‌جمهور در نحوه بستن کابینه دید. از این منظر با نتیجه‌ای که همه وزرای پیشنهادی به مجلس رای اعتماد می‌گیرند، می‌توان ارزیابی‌هایی که همه در یک چارچوب قرار می‌گیرند، ارایه داد. ارزیابی‌هایی مانند: رییس‌جمهور قصد چالش با فراکسیون‌های مختلف مجلس را نداشت. وزاری پیشنهادی روش‌های چانه‌زنی و نحوه رای اعتماد‌گیری را بلد بودند، مجلس قصد ریز شدن روی برنامه‌های وزرا را نداشت و کلیت برنامه‌های وزرا و کلیت برنامه‌های چهارساله گذشته دولت در اداره کشور را قبول داشت و با این فرض به چهار سال آینده نگاه کرد که دولت توان ارایه کشور با این وزرا را خواهد داشت.

با چنین نگاه و چارچوب کلی، نه دولت در انتخاب وزرا به دنبال وزرای چالشی گشت و نه مجلس خیلی سخت‌گیری و وسواس در انتخاب وزرا داشت. با بردن رای اعتماد در یک چارچوب کلی از وزرا، رییس‌جمهور و نمایندگان مجلس، عملکرد دولت مشابه چهار سال قبل خواهد بود، ممکن است فراز و فرودهایی داشته باشد، اما تغییرات به گونه‌ای نخواهد بودکه مردم احساس کنند رییس‌جمهوری جدید در کشور انتخاب شده است.
وزارت آموزش و پرورش در چهار سال ٩٢ تا ٩۶ با روند رشد وزارتخانه‌های دیگر مانند امورخارجه، نفت، مخابرات و… مواجه نبوده است. تجربه دو وزیر داشته است؛ یکی از وزرا هر روز در مجلس مورد سوال قرار می‌گرفت، تا مرحله استیضاح رفت و پس از آن نیز سوالات نمایندگان تمام نشده با یکی از بزرگ‌ترین اختلاس‌ها یا سوءاستفاده‌های مالی در تنها مجموعه اقتصادی کارکنانش مواجه بوده است. با بزرگ‌ترین اعتراضات فرهنگیان و بازنشستگانش در مسائل معیشتی و حقوقی مواجه بوده است. وزیر بعدی بزرگ‌ترین بحران را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری نتوانست مدیریت کند و می‌توانست به انتخاب مجدد روحانی آسیب بزند. یکی از بحث‌های مناظره‌ها شرکت‌داری و ورود غیرقانونی کالا توسط فرزندان وزیر بوده است. در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، آموزش و پرورش بزرگ‌ترین وزارت بدهکار بوده است که طلب‌های فرهنگیان شاغل و بازنشسته را پرداخت نکرده است. با توجه به مسائل بالا و بسیاری از مسائل که بازگویی آن در این متن نمی‌گنجد، رییس‌جمهور و تیم دولت توجه ویژه‌ای به وزارت آموزش و پرورش خواهند داشت تا آموزش و پرورش در طول این دوره چهار ساله با کمترین بحران‌ها دولت را مواجه کند و میزان رضایت فرهنگیان با توجه با انتخابات‌های بعدی از دولت به دلیل عملکرد خوب وزارت بالا برود.
از این رو وزارت سید محمد بطحایی با اراده دولت به عنوان پارامتری بیرونی جهت بهبود شاخص‌های مختلف این وزارت همراه خواهد بود. از این منظر، بطحایی چه بخواهد و چه نخواهد مجبور خواهد شد تا وزارتی توام با رشد و افزایش رضایت فرهنگیان و جامعه داشته باشد.

برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

تازه های سایت

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی