امروز

جمعه, ۲۵ آبان , ۱۳۹۷

  ساعت

۱۰:۵۱ قبل از ظهر

سایز متن   /

در جوامع توسعه یافته در حوزه فعالیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی معمولا با دو نوع تشکل مواجه هستیم که یا احزاب سیاسی اند یا سازمان های مردم نهاد (سمن ) که تحت عنوان NGO(none government organizations ) سازمان های غیر دولتی خطاب می شوند.
معمولا سمن ها در حوزه های فرابخشی(مثلا حوزه محیط زیست ) یا حوزه های مشخص برای دفاع از احقاق حقوق صنف خاصی فعالیت دارند تاسیس شده و فعالیت می‌کنند. هر گاه چندین سمن صنفی که به صورت گسترده در پهنه کشوری منافع مشترک قشر خاصی را پیگیری می‌کنند با هم متحد شوند تشکیل اتحادیه یا سندیکای صنفی می دهند تا با هم افزایی قدرت بیشتری را برای وصول مطالبات کسب کنند.
حوزه احزاب هم که تکلیف آنها کاملا مشخص است به طوریکه یک حزب برای کسب قدرت در همه ابعاد تلاش و برنامه‌ریزی و رقابت می کند. اغلب در درون ساختار تشکیلاتی احزاب بخش های مربوط به اقشار و اصناف مختلف را تحت عنوان شاخه، کانون یا کمیته ایجاد می کنند مثلا شاخه فرهنگیان یا کمیته مهندسان و….
در جوامع پیشرفته به لحاظ تثبیت ساختار های سیاسی و اجتماعی همه تشکل های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در یکی از دو قالب مذکور قابل ساماندهی هستند. و معمولا شاهد ظهور و بروز تشکل ها از جنس دیگری نیستیم.
در جوامع در حال توسعه که ساختار های سیاسی و اجتماعی قوام نیافته اند و احزاب به عنوان محور و اساس دموکراسی قدرت چندانی ندارند یا به عبارتی حزب به معنای واقعی شکل نگرفته یا وجود ندارد، شاهد ظهور و بروز تشکل های شبه صنفی و شبه سیاسی هستیم که نقش دوگانه‌ای به خود می‌گیرند
به طوری که از یک طرف در مناسبات جناح یا اردوگاه سیاسی خود کاملا نقش و کارکرد سیاسی دارند و در حوزه تخصصی و شغلی خود سعی در ارتباط با قشر مخاطب آن صنف را دارند.
شاید وجود این نوع تشکل های سیاسی اختصاصی اقشار مختلف که کاملا کارکرد سیاسی دارند نشان از عدم توسعه یافتگی سیاسی و اجتماعی یک کشور در حال گذار باشد ولی در مجموع این نوع تشکل ها هسته های اولیه‌ای هستند که می‌توانند با گرد آمدن حول یک مرام مشخص سیاسی، زمینه شکل گیری احزاب فراگیر را فراهم آورند.
وجود چنین تشکل هایی در شرایط فعلی همچنان کاربرد و کارکرد دارد و مورد توجه جریانات سیاسی، دولت ها و نمایندگان مجلس و سایر نهادها و ارکان قدرت یک نظام سیاسی است.
یکی از دلایل داشتن کارکرد این تشکل ها سیاسی و صنفی، نبود احزاب قدرتمند، ریشه دار و دارای فراگیری ملی به لحاظ جذب مخاطبان اقشار مختلف است. در نبود احزابی با چنین ویژگی هایی مقداری از خلا ناشی از آنان را چنین تشکل هایی پر می کنند.
در حوزه آموزش و پرورش هم چنین تشکل هایی با ویژگی سیاسی و صنفی هم در اردوگاه اصلاح طلبی وجود دارد هم در اردوگاه اصولگرایی.
در شرایط فعلی و وجود مباحث مربوط به تغییر و تحولات دولت دوازدهم، تشکل های اصلاح طلب حوزه آموزش و پرورش با شناختی که از ساختار این وزارتخانه و نیروهای فعال این حوزه دارند واجد این صلاحیت هستند که هم نسبت به معرفی گزینه هایی برای وزارت تلاش و اقدام کنند هم نسبت به معرفی افراد واجد صلاحیت برای تصدی رده های مختلف مدیریت های این وزارتخانه اقدام کنند. انتقاد عمده ای که فعالین مستقل حوزه تعلیم و تربیت نسبت به تشکل ها دارند، نداشتن برنامه برای اداره رده ها و بخش های مختلف این وزارتخانه است. که به نظر می‌رسد این تشکل ها می بایست نسبت به رفع این نقیصه اقدام شایسته را انجام دهند.
متاسفانه کم انصافی که در خصوص افراد و تشکل های سیاسی و صنفی شناسنامه دار مرتبط با آموزش و پرورش صورت می گیرد این است که هرگاه اختلافاتی در خصوص تغییر یا تثبیت مدیریت ها یا سیاستگذاری در حوزه مدیریت کلان آموزش و پرورش صورت میگیرد افرادی که خود یک طرف دعوا و اختلاف هستند، ژست استقلال و دوری از دسته بندی ها را میگیرند با دادن اطلاعات غلط و جهت دار به برخی از فعالین رسانه‌ای میدان رقابت را در زمین دیگران ادامه داده و سعی می کنند در این رقابت، پنهان مانده و هزینه‌ای پرداخت نکنند.
امیدوارم تشکل های شناسنامه دار حوزه فرهنگیان که در شرایط فعلی تنها محمل هایی برای شناسایی و گردهم آمدن فعالین این حوزه می باشند در راستای بهبود امور آموزش و پرورش وفاق و همراهی و همدلی داشته و در جهت هر چه کارآمد تر کردن این وزارتخانه تلاش نمایند و همچنین فعالین صنفی، اهالی رسانه، کارشناسان بی طرف در صورت وجود اختلافات جزئی بین تشکل ها، جانب انصاف را رعایت کنند و فارغ از هیجانات ژورنالیستی ابزار برخی افراد بی شناسنامه و فرصت طلب قرار نگیرند

برچسب ها:
دیدگاهها

دیدگاه ها (۱ دیدگاه)

  1. خداداد عزیزی

    ضرورت توجه به مباحث بنیادی رابرای نشریه وزین فانوس یاداورمیشوم ازجمله :
    پارادایم های نظام معرفتی درهزاره سوم
    پارادیم های ساختارسازمانی درهزاره سوم
    پارادایم های نظام مدیریتی درهزاره سوم
    پارادیم های برنامه درسی در هزاره سوم
    پارادیم های اخلاق ومهارت های معلمی درهزاره سوم
    پارادیم های رویکردی به سازمان هادرهزاره سوم
    وووو
    امیدوارم نقش فانوس بخصوص درمعرفی وزیروبرنامه های پیش روخودداشته باشد
    باتشکروافر

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

تازه های سایت

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی