امروز

سه شنبه, ۳۰ آبان , ۱۳۹۶

  ساعت

۱۳:۴۵ بعد از ظهر

سایز متن   /

آیا آموزش تک جنسیتی، در پیوند با رشته های تحصیلی،اولویت و آرزوهای گسترده تری را بر می انگیزد؟

هواداران آموزش مدرسه ای تک جنسیتی،بر این باورند که این آموزش می تواند،هم پسران و هم دختران را در رشد گسترده تر- گزینش رشته های تحصیلی و آرزوهای درسی کمتر کلیشه وارانه- جنسیتی [gender- stereotypical] – توانا سازد. برای نمونه،آموزش مدرسه ای دخترانه،می تواند دختران را برانگیزاند تا به رشته های تحصیلی و پیشه هایی که کلیشه وار مردانه به شمار می روند همچون علوم، مهندسی،و ریاضیات بپردازند؛وآموزش مدرسه ای پسرانه،می تواند آنها را برانگیزاند تا به رشته های تحصیلی و پیشه هایی که کلیشه وار زنانه به شمار می روند همچون ادبیات و علوم انسانی،و زبان های نو بپردازند. به تازگی،با پذیرش نقشی که طبقه،در خود- انگاره[تصور از خود self- image] بازی می کند،درون گروه بندی های با- همجنس،راهبردهایی همچون همتا- آموزگاری(۱) و نقش- مدل(۲) پیشنهاد داده می شوند تا آرزوهای برخی پسران سیاه و سفید طبقه ی کارگر را فراخ و والا سازند.

  بیست سال پیش،گزارشی از آن بونه،به کمیسیون فرصت های برابر،یادآور شد که دختران در مدرسه های تک جنسیتی،گزینش ها و آرزوهای تحصیلی گسترده تری از خود نشان می دهند،اما،او همچنین خاطرنشان ساخت که این مدرسه های دخترانه،به گونه ای ویژه،در انگیزش شاگردان برای گریز از کلیشه ها،فعال بوده اند. وی همچنین دریافت که نوع مدرسه ای که دختران در آن آموزش می بینند،فراگیر[جامع] یا زبان(۳)،و سبک آنها- سنتی یا پیشرو- عامل هایی کلیدی بودند. برای نمونه،در مدرسه های پیشرو،احتمال بیشتری بود که بر آرزوهای کلیشه ای نا- جنسیتی میان شاگردان پافشاری شود و از آنها پشتیبانی گردد. اما به تازگی،جون پاینه و همکاران،نشان دادند که، حتی زمانی که دستآورد پیشین به حساب آورده شود،احتمال این که در مدرسه های تک جنسیتی،هم پسران و هم دختران،در گزینش رشته های تحصیلی شان،عرف های کلیشه ای را بشکنند،تنها کمی افزایش می یابد. این به ویژه در مورد هنرها و علوم انسانی برای پسران،و ریاضیات/علوم برای دختران درست درمی آمد. هلن کالی و همکاران،در پژوهشی دیگر نشان دادند که این گزینش های تحصیلی،ممکن است که میان شاگردان کم سن و سال تر(۱۲-۱۱ ساله) بیشتر به زبان آورده شود تا میان ۱۶- ۱۵ ساله ها.

 در سال ۱۹۹۰،آندرو استبلز،از بیش از ۲۳۰۰ دانش آموز ۱۴- ۱۳ ساله در مدرسه های فراگیر مختلط و تک جنسیتی،درباره ی نگرش هایشان به علوم و گزینش های درسی معمولشان پرسش نمود. او به اختلاف های معناداری،میان مدرسه های مختلط و تک جنسیتی پی برد : بیش و کم در مدرسه های تک جنسیتی،هم پسران و هم دختران،به زبان های نو،دلبستگی بیشتری داشتند؛جالب این که در مدرسه های مختلط،در واقع،گزینش های دانش آموزان،قطبی تر بودند. گرچه این قطبش نیرومند،به کلی،ویژه ی موضوع های درسی خاصی بود،اما جایی که روی می داد- برای نمونه،درباره ی فیزیک – به راستی که چشمگیر بود. باری،روی هم رفته،استبلز به اثر نشاندار جنسیتی ای پی برد؛ این که دیدگاه های پسران،از ترکیب جنسیتی مدرسه شان بیشتر اثر می پذیرند تا دختران.

 درست همانند موضوع موفقیت تحصیلی،عامل های همپوشان(۴)(مانند نوع مدرسه،ویژگی های اجتماعی پذیرش و سن و سال دانش آموزان شان)شواهد کارآمدی مدرسه های تک جنسیتی بر گسترش آرزوها و گزینش های تحصیلی دانش آموزان را،تیره و تار می سازند. برای نمونه،گزارش تروست به مرکز پژوهش های نوجوانی،یادآور گردید که مدرسه های دخترانه،برای انگیزش مشارکت دختران در موضوع هایی که کلیشه وار مردانه به شمار می روند- مانند علوم- تمایل به فراهم آوردن ابزار و وسائل بهتر دارند. به دیگر سخن،دشوار است که بگوییم،گزینش های تحصیلی می توانند گسترش یابند تنها به خاطر این که شاگردان در نهادهای با- همجنس آموزش می بینند و شرایط دیگر آموزش را به شمار نیاورد.

پی نوشت ها :

  1. peer mentoring راهبردی که در آن از شاگردان بزرگ تر،به سان همکار و همتایی برای آموزگار،در حل مشکلات گوناگون دانش آموزان خردتر و آموزش آنها یاری گرفته می شود.
  2. role mode دیدگاهی که بر این باور است که افراد در رفتار خویش،از برخی افراد دیگر همچون ورزشکاران و هنرپیشه ها ی نامی،پیروی و تقلید می کنند؛آموزگار و یا یک هم کلاسی،می تواند یک نقش- مدل باشد.
  3. Grammer Schoolگونه ای از مدرسه های به جا مانده از دوره ی قرون وسطی در انگلستان،که در آن زمان بیشتر به زبان های یونانی و لاتین و کهن اروپایی می پرداختند. اما هم اکنون،با مدرسه های دیگر انگلستان چندان تفاوتی ندارند اما هنوز این نام بر برخی از آنها مانده است. بنابراین دانش اموزانی که در این مدرسه ها آموزش می بینند مانند دیگر مدرسه های فراگیر انگلستان- که بیش از ۹۰ درصد مدرسه های انگلستان هستند- درس های گوناگون را می خوانند نه تنها زبان را. با این رو،همان گونه که در پژوهش یاد شده در متن آمده است،گویا هنوز فضای این مدرسه ها اندکی فرق می کند.
  4. در متن cross-cutting آمده است که من نتوانستم در فرهنگ های در دسترسم برابرنهاده ای برایش بیابم. منظور،عامل ها و سازه های دیگری است که بر رخداد یک پیشامد اثر می گذارد.

برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

تازه های سایت

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی