امروز

سه شنبه, ۳۱ مرداد , ۱۳۹۶

  ساعت

۱۳:۳۴ بعد از ظهر

سایز متن   /

محمد روزبهاني*

اگر نخبگان كشور در حوزه هاي مختلف را مخاطب قرار دهيم و از آنها درباره اولويت آموزش و پرورش سوال كنيم،شاید اين حوزه را اولویت اول یا دوم جامعه در برنامه ريزي ها قلمداد كنند،اما در عمل می بینیم كه خود توجه چنداني به اين حوزه ندارند. آموزش و پروررش برای نخبگان و افراد تاثیر گذارِ حوزه هاي مختلف اجتماعي و اقتصادي از اولویت برخوردار نیست.نخبگان كشور ما از نخبگان فرهنگي گرفته تا سياسي ، اقتصادي ، هنري و ورزشي كوچكترين نگاهي به آموزش و پرورش ندارند. اين در  صورتي است كه بسياري از آنها والدين دانش اموزاني هستند كه در همين سيستم آموزشي مشغول به تحصيلي مي باشند.توجه نكردن افراد مشهور و نخبگان به يك موضوع يا مسئله ي اجتماعي باعث مي شود كه آن موضوع يا مسئله از ديد رسانه ها مغفول مانده و مورد توجه قرار نگيرد.با گسترش رسانه ها  اعم از تلويزيون و اينترنت و بخصوص شبكه هاي اجتماعي مجازي، ميزان تاثير گذاري نخبگان و افراد مشهور بر مردم و افكار عمومي بيشتر شده است. اين افراد با حضور در رسانه ها و اظهار نظر مثبت يا منفي در مورد اتفاقات مختلف ، افكار عمومي را براي توجه و تمركز به آن اتفاق حساس مي كنند. بارها اتفاق افتاده است كه هنرمندان و يا ورزشكاران در فضاي مجازي كمپينهاي تشكيل داده اند تا افكار عمومي را نسبت به يك مسله ي محيط زيستي مانند آلودگي هوا،قطع درختان يك باغ يا خيابان و در تازه ترين مورد  براي جلوگيري از خشك شدن درياچه اروميه به حساس كنند و به ميدان بياورند. اين حضور در كمپينهاي فضاي هاي حقيقي و مجازي بسيار تاثير گذار بوده و توانسته اند توجه سياستگذاران و مسئولين را به موضوع جلب كنند. اين كار بسيار ارزنده و مفيد است و از نخبگان و افراد مشهور انتظار مي رود كه با حضور بيشتر بتوانند به حل معضلات و مشكلات جامعه بيشتر كمك كنند چرا كه حرف آنها به عنوان گروههاي مرجع در جامعه مورد قبول واقع مي شود. اما حوزه اي كه حضور  نحبگان  هنري ورزشي سياسي و..در آن بسيار كم رنگ است حوزه مهم آموزش و پرورش است. متاسفانه نخبگان جامعه موضوع  آموزش و پرورش رابه كناري نهاده اند و آنرا تقريبا از اولويت هاي خود خارج كرده اند. امروزه كمتر جامعه شناس،اقتصاد دان،هنرمند،ورزشكار و سياستمداري را سراغ داريم كه درباره آموزش و پرورش اظهار نظر كند اما همين افراد در بسياري ديگر از حوزه هاي عمومي به اظهار نظر مي پردازند. اين عدم حضور  و نبود نخبگان در عرصه آموزش و پرورش و حرف نزدن از اين حوزه تنها به بي توجهي خود اين نخبگان بر نمي گردد ،بلكه بخشي از اين بي توجهي حاصل نگاه مسئولين وفرهنگيان و رسانه هاي حوزه آموزش و پرورش است كه به سراغ نخبگان نمي روند و آنها را به درون آموزش و پرورش نمي كشند. در واقع اگر اهالي آموزش و پرورش و بخصوص رسانه هاي اين عرصه به سراغ نخبگان بيرون از آموزش و پرورش بروند و آنها را به درون اين حوزه بياورند ؛آنها نيز به نوعي مجبور مي شوند كه از اين حوزه حرف بزنند و در مورد آن اظهار نظر كنند. خود نفس اظهار نظر يك فرد مشهور و شناخته شده در مورد كم و كاستي هاي آموزش و پرورش، موجب حساس تر شدن جامعه ،خانواده ها ،رسانه ها و در نهايت مسئولين و دولتمردان خواهد شد. اين حساسيت نتيجه اش توجه بيشتر به حوزه آموزش و پرورش و در نهايت كم تر شكل مشكلات و معضلات اين عرصه مي شود.

به نظر مي رسد كه رسانه هاي حوزه آموزش و پرورش بهتر است تمركز بيشتري  بر مصاحبه و گفتگو با نخبگان و افراد مشهور داشته باشند و سعي كنند اين افراد را به سمت اظهار نظر موثر در باره آموزش و پرورش مجبور كنند. به شكلي صريح و ساده بايد گفت ما بايد به سمت جلب نظر نخبگان به اين حوزه حركت كنيم تا با حضور موثر اين افراد  توجه بيشتر رسانه ها،خانواده ها ،جامعه  و دولتمردان به مشكلات و معضلات اين حوزه جلب شود.

*مدير مسئول سايت فانوس

برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

تازه های سایت

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی